Disability, Citizenship and Democracy from Life Plan to Social Inclusion
Abstract
Abstract: This article discusses a topic of great relevance in the national and international scenario, rich in complexity and endowed with ample opportunity for epistemological and professional reflection: the quality of life of disabled people and their social inclusion in compliance with the rights of citizenship and of active participation.
The semantic richness of the theme ‘disability, citizenship and democracy’ is analyzed by considering both a time perspective of disability – thus a lifelong view – and a new dimension of space, in which the life contexts of the disabled person and the various educational agencies can accompany him/her and provide opportunities for the realization of his/her life plan, for the development and realization of his/her personal and social identity. The outlined framework will lead directly to a re-thinking of education in the “inclusive” sense, committed to
the principles of citizenship and of democratic participation for a sustainable development.
Riassunto: Questo articolo discute un argomento di grande rilevanza nello scenario nazionale e internazionale, ricco di complessità e dotato di ampi spazi di riflessione epistemologica e professionale: la qualità della vita delle persone disabili e la loro inclusione sociale in osservanza dei diritti di cittadinanza e di partecipazione attiva. La ricchezza semantica del tema ‘disabilità, cittadinanza e democrazia’ è analizzata considerando sia una prospettiva temporale della disabilità – una prospettiva che guarda a tutto il corso della vita – sia una nuova dimensione dello spazio, in cui i contesti di vita delle persone disabili e le differenti agenzie educative possono accompagnare e offrire opportunità per la realizzazione del proprio piano di vita, per lo sviluppo e la realizzazione della propria identità sociale. Il quadro delineato porterà direttamente a ri-pensare l’educazione in senso “inclusivo,” legata ai principi di cittadinanza e di partecipazione democratica per uno sviluppo sostenibile.
The semantic richness of the theme ‘disability, citizenship and democracy’ is analyzed by considering both a time perspective of disability – thus a lifelong view – and a new dimension of space, in which the life contexts of the disabled person and the various educational agencies can accompany him/her and provide opportunities for the realization of his/her life plan, for the development and realization of his/her personal and social identity. The outlined framework will lead directly to a re-thinking of education in the “inclusive” sense, committed to
the principles of citizenship and of democratic participation for a sustainable development.
Riassunto: Questo articolo discute un argomento di grande rilevanza nello scenario nazionale e internazionale, ricco di complessità e dotato di ampi spazi di riflessione epistemologica e professionale: la qualità della vita delle persone disabili e la loro inclusione sociale in osservanza dei diritti di cittadinanza e di partecipazione attiva. La ricchezza semantica del tema ‘disabilità, cittadinanza e democrazia’ è analizzata considerando sia una prospettiva temporale della disabilità – una prospettiva che guarda a tutto il corso della vita – sia una nuova dimensione dello spazio, in cui i contesti di vita delle persone disabili e le differenti agenzie educative possono accompagnare e offrire opportunità per la realizzazione del proprio piano di vita, per lo sviluppo e la realizzazione della propria identità sociale. Il quadro delineato porterà direttamente a ri-pensare l’educazione in senso “inclusivo,” legata ai principi di cittadinanza e di partecipazione democratica per uno sviluppo sostenibile.
Keywords
disability; citizenship; life plan; democracy; inclusive education
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