Transizioni e transazioni degli insegnanti delle scuole francesi: ritratti dei maestri supplementari nel dispositivo “più maestri che classi”

Eric Maleyrot

Abstract


In France, at the beginning of the 2013 school year, the introduction of the “Plus de maîtres que de classes” device in primary schools with a majority of pupils with learning difficulties has been a pedagogical innovation. Supernumerary teachers may be appointed in schools to support their colleagues in the classroom. Through an ethnographic inquiry with three supernumerary teachers, this paper seeks to understand what motivates them to take on this new role and how they perform it. Based on concepts of professional transition and transaction, these three supernumerary teachers’ profiles in their first two years of activity show professional transitions that have been experienced in different ways. The results highlight the desire for professional mobility at a time when the teacher’s career is under question. They also point out that the implementation of three types of identity strategy leads to relational transactions with contrasting outcomes.

 

Riassunto: Nel 2013, l’introduzione in Francia del dispositivo “Più maestri che classi” nelle scuole primarie caratterizzate da una maggioranza di studenti in difficoltà scolastica costituisce una innovazione pedagogica. Un maestro supplementare esperto è nominato nella scuola per sostenere i suoi colleghi nella classe. Attraverso una indagine etnografica condotta con tre maestre supplementari, questo articolo cerca di comprendere ciò che li motiva ad esercitare questa nuova funzione e come la effettuano. Facendo riferimento alle nozioni di transizione e di transazione, i ritratti di questi tre maestri realizzati nei primi due anni dell’esercizio di questa funzione mostrano delle transizioni professionali vissute in maniera differente. I risultati mettono in rilievo delle mobilità professionali desiderate in un momento biografico sensibile nel corso della carriera dell’insegnante. Rivelano inoltre che la realizzazione di strategie identitarie conduce a delle transazioni relazionali dagli esiti differenti.


Keywords


professional transition; transaction; identity strategy; supernumerary teacher; primary school

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757