Colorism and primary school children in Italy: opinions and representation about skin colors

Margherita Cardellini

Abstract


Pedagogical, psychological and sociological research about the influence of skin colour among primary school children in Italy is very lacking. Although American literature seems to have focused more on that theme, in Italy the interest in this specific issue seems to be still hindered. The following paper presents some results of a research project in which the author tries to understand if and how prejudices and stereotypes based on skin color are present in primary school children. The research is still ongoing and it has been deepened in the last few years. By asking them to imagine themselves in a different skin color, black or white, the researcher was able to detect opinions and representations about black skin and white skin.


Keywords


skin color prejudices; children colorism; white skin; black skin; primary school; colori.

Full Text

PDF (English)

Riferimenti bibliografici


Agostinelli, M.E. (2002), Sembra questo sembra quello, Milano: Salani.

Ahuja, G. (2009), What a Doll Tells Us About Race, ABC News, http://abcnews.go.com/GMA/story?id=7213714.

Allport, G. (1954), La natura del pregiudizio, Firenze: La Nuova Italia.

Aluffi-Pentini, A. & Lorenz, W. (1996) (eds.), Anti-racist Work with Young People, Dorset: RHP.

Barbiero, M.C. (1985), Noi e gli altri. Atteggiamenti e pregiudizi nel bambino, Napoli: Guida Editori.

Bolognesi, I. (2010), “Le famiglie immigrate e i servizi per la prima infanzia: modelli di cura e strategie educative a confronto”, in Ricerche di Pedagogia e Didattica, vol. 5, n. 1, pp. 1-21.

Bolognesi, I. & Lorenzini, S. (2017), Pedagogia interculturale. Pregiudizi, razzismo, impegno educativo, Bologna: Bononia University Press.

Bolognesi, I. & Di Rienzo, A. (2007), Io non sono proprio straniero, Dalle parole dei bambini alla progettualità interculturale, Milano: FrancoAngeli.

Bolognesi, I., Rienzo, A., Lorenzini, S. & Pileri, A. (2006), Di cultura in culture. Esperienze e percorsi interculturali nei nidi d’infanzia, Milano: FrancoAngeli.

Butterworth, G. & Harris, M. (1994), Fondamenti di psicologia dello sviluppo, New York: Psychology Press.

Cardellini, M. (2015), “Colori della pelle: cosa pensano bambine e bambini? Uno studio su stereotipi e pregiudizi nelle scuole primarie della città di Bologna”, in Educazione Interculturale. Teorie, ricerche e pratiche, vol. 13, n. 2, http://rivistedigitali.erickson.it/educazione-interculturale/archivio/vol-13-n-2/article/colori-della-pelle-cosa-pensano bambine-e-bambini-uno-studio-su-stereotipie-pregiudizi-nelle-scuole-primarie-della-citta-di-bologna/.

Ead., (2017), “Le parole per nominare i colori della pelle: conversazioni con alunni di scuola primaria, tra 9 e 11 anni”, in Educazione Interculturale. Teorie, ricerche e pratiche, vol. 15, n.1, pp. 33-46.

Cassata, F. (2008), La Difesa della razza. Politica, ideologia e immagine del razzismo fascista, Milano: Einaudi.

Castelli, L., Zogmaister, C. & Tomelleri, S. (2009), “The transmission of racial attitudes within the family”, in Developmental Psychology, vol. 45, n. 2, pp. 586-92.

Cosmides, L., Tooby, J. & Kurzban, R. (2003), “Perception of race”, in Trends in Cognitive Sciences, vol. 7, n. 4, pp. 173-179.

Cox, O.C. (1948), Caste, Class, and Race: A Study in Racial Dynamics, New York: Review Press.

De Caroli, M.E. (2007), Categorizzazione sociale e costruzione del pregiudizio. Riflessioni e ricerche sulla formazione degli atteggiamenti di “genere” ed “etnia”, Milano: FrancoAngeli.

Drake, S. & Cayton, H. (1945), Black Metropolis, New York: Harcourt Brace.

Falconeri, S. (2011), La legge della razza. Strategie e luoghi del discorso giuridico fascista, Bologna: il Mulino.

Fallaci, O. (2001), “La rabbia e l’orgoglio”, in Corriere della Sera, 29 settembre.

Frazier, E.F. (1957), Black Bourgeoisie, New York: Free Press.

Gallissot, R., Kilani, M. & Rivera, A. (1997), L’imbroglio etnico in quattordici parole-chiave, Bari: Dedalo.

Genovese, A. (2003), Per una pedagogia interculturale, Bologna: Bononia University Press.

Goering, J.M. (1972), Changing Perceptions and Evaluations of Physical Characteristics among Blacks, New York: Phylon.

Guerrero, S., Enesco, I. & Lam, V., “Racial Awareness, affect and sorting abilities: A study with preschool children”, in Anales de Psicologia, vol. 27, n. 3, pp. 639 – 646 (Ottobre).

Hall, S. (1996), Race, the Floating Signifier: Featuring Stuart Hall, https://www.youtube.com/watch?v=bMo2uiRAf30 (last access: 31/10/17).

Hughes, M. & Hertel, B. (1990), “The Significance of Color Remains: A study of Life Chances, Mate Selection, and Ethnic Consciousness among Black Americans”, in Social Forces, vol. 68, n. 4, pp. 1105-1120.

Il Resto del Carlino, Una classe tutta di stranieri alla scuola media Besta, il preside: “Non è un ghetto”, 4 Novembre 2013.

Keith, V.M. & Herring, C. (1991), “Skin Tone and Stratification in the Black Community”, in American Journal of Sociology, vol. 97, n. 3, pp. 760-778.

Kenneth, B. & Mamie, P. (1947), Racial identification and preference among negro children, New York: Henry Hold and Company.

Kinzler, K.D., Shutts, K., DeJesus, J. & Spelke, E.S. (2009), “Accent trumps race in guiding children’s social preferences”, in Social Cognition, vol. 27, n. 4, pp. 623-634.

Kinzler, K.D., Spelke, E.S., (2010), “Do infants show social preferences for people differing in race?”, in International Journal of Cognitive Science, vol. 119, n. 1, pp. 1-9.

Lam, V., Guerrero, S., Damdree, N. & Enesco, I. (2011), “Young children’s racial awareness and affect and their perceptions about mothers’ racial affect in a

multiracial context”, in British Journal of Developmental Psychology, vol. 29, n. 4, pp. 842-64.

Lorenzini, S. (2013), Adozione e origine straniera. Problemi e punti di forza nelle riflessioni dei figli, Pisa: ETS.

Ead. (2017), “Educazione interculturale per la pluralità nell’identità. Il colore della pelle è parte dell’identità”, in I. Loiodice & S. Ulivieri (a cura di), Per un nuovo patto di solidarietà. Il ruolo della pedagogia nella costruzione di percorsi identitari, spazi di cittadinanza e dialoghi interculturali, Bari: Progredit.

Ead. (2012), Famiglie per adozione. Le voci dei figli, Pisa: ETS.

Mazzara, B.M. (1997), Stereotipi e pregiudizi, Bologna: il Mulino.

MIUR, Gli alunni stranieri nel sistema scolastico italiano A.S. 2008/09, dicembre 2009.

MIUR, Gli alunni stranieri nel sistema scolastico italiano A.S. 2011/12, ottobre 2012.

MIUR, Gli alunni stranieri nel sistema scolastico italiano A.S. 2012/13, ottobre 2013.

Morin, E. & Kern, A.B. (1994), Terra-Patria, Milano: R. Cortina.

Moro, A.C. (1997), Un volto o una maschera? I percorsi di costruzione dell’identità, Roma: Edizioni Studium.

Parrish, C.H. (1946), “Color Names and Color Notions”, in The Journl of Negro Education, vol. 15, n.1 pp. 13-20.

Pastori, G. (2010), “Le nuove sfide identitarie dei bambini nella migrazione nelle parole di educatrici di scuola dell’infanzia”, in Ricerche di Pedagogia e Didattica, vol. 5, n. 2, pp. 1-16.

Portera, A. (2013), Manuale di pedagogia interculturale, Bari: Laterza.

Rhodes, M. & Gelman, S.A. (2009), “A developmental examination of the conceptual structure of animal, artifact, and human social categories across two cultural contexts”, in Cognitive Psychology, vol. 59, n. 3, pp. 244-274.

Rosenthal, R. & Jacobson, L., (1992) Pygmalion in the Classroom: Teacher Expectation and Pupil’s Intellectual Development, USA: Irvington Publishers.

Sagone, E. (2003), “Pigotte bianche e nere. Una ricerca sull’“ipotesi di contatto” e la categorizzazione sociale in scuole materne mono e multi-etniche”, in Annali della Facoltà di Scienze della Formazione, vol. 2, pp. 235-244.

Seltzer, R. & Smith, R.C., “Color Differences in the Afro-American Community and the Differences They Make”, in Journal of Black Studies, vol. 21, n. 3, pp. 279-286.

Tabet, P. (1997), La pelle giusta, Torino: Einaudi.

Taguieff, P.A. (1999), Il razzismo. Pregiudizi, teorie, comportamenti, Milano: Raffaello Cortina.

Walker, A. (1982), The Color Purple, New York: Harcourt Brace Jovanovich.

Wells Brown, W. (1853), Clotel, United Kingdom: Penguin Classics.

Winkler, E.N. (2009), “Children Are Not Colorblind, How Young Children Lear Race”, in PACE: Pratical Approaches for Continuing Education, vol. 3, pp. 1-8, http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.621.9728&rep=rep1&type=pdf.

Zannoni, F. (2007), “Stereotipi e pregiudizi etnici nei pensieri dei bambini. Immagini, discussioni, prospettive”, in Ricerche di Pedagogia e Didattica, vol. 2, pp. 1-29.

Zannoni, F. & Di Rienzo, A. (2006), Con gli occhi dei bambini: come affrontare stereotipi e pregiudizi a scuola, Roma: Carocci Faber.


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757