La scuola è aperta a tutti? Una riflessione pedagogica su equità in educazione, disuguaglianze e autonomia scolastica
Abstract
Abstract
Italian Constitution assigns schools the task of realizing substantive equality. Starting from the principle of a democratic schooling, an important legislative production has taken shape to give vigour to this ideal of democratic education, capable of reducing inequalities and promoting social mobility. In fact, while equity has always been a horizon to strive for, old and new inequalities persist and impact on students’ schooling. It is precisely for this reason that school autonomy represents a legislative measure that for more than twenty years should have ensured greater quality and democracy in our school system thanks to the possibility for each institution to formulate educational policies oriented to the educational needs of its students. This essay, starting with an analysis of the health of our schools, explores school autonomy as a resource for reducing inequalities and responding creatively and specifically to the needs of individual contexts.
Riassunto
La nostra Costituzione assegna alla scuola il compito di realizzare l’uguaglianza sostanziale tra cittadini. A partire dal principio di scuola aperta a tutti ha preso forma un’importante produzione legislativa utile a dar vigore a questo ideale di educazione democratica, capace di ridurre le disuguaglianze e promuovere la mobilità sociale. Di fatto, se l’equità è sempre stata un orizzonte a cui tendere, tuttora persistono vecchie e nuove disuguaglianze che impattano sui percorsi scolastici degli studenti. Proprio per questo l’autonomia scolastica rappresenta un provvedimento legislativo che da più di vent’anni dovrebbe garantire una maggior qualità e democraticità del nostro sistema scolastico grazie alla possibilità per ciascun istituto di formulare politiche educative orientate al fabbisogno educativo dei propri studenti. Questo saggio, a partire da un’analisi dello stato di salute della nostra scuola, esplora l’autonomia scolastica come risorsa per ridurre le disuguaglianze e rispondere in maniera creativa e specifica alle esigenze dei singoli contesti.
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