Sui confini della Civitas educationis

Alberto Febbrajo

Abstract


Abstract: This article tries to illustrate some possible applications of social systems theory to a critical understanding of present structural and functional problems of universities. Starting from the presupposition that universities, as every social system, have to be at the same time open and closed towards their environment, the author points out the main reasons of a pluralistic redefinition of the concept of university both from a structural and a functional point of view. Finally special attention is paid to the different perceptions of time within and outside the university borders underlining the urgent need to reduce this gap according to social expectations.

Riassunto: L’articolo cerca di sviluppare alcune possibili implicazioni della teoria dei sistemi in vista di una comprensione del ruolo delle università in società avanzate. Muovendo dal presupposto che anche le università
come ogni sistema devono essere in grado di combinare momenti di apertura e chiusura nei confronti del loro ambiente, vengono presi in esame alcuni problemi strutturali e funzionali, sottolineando la necessità che il corrente modello di università sia rivisto in chiave pluralistica e venga ridotta la distanza tra la percezione del tempo all’interno e all’esterno della università.


Keywords


university; system; borders; structures; functions

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757