“Enciclopedia è termine di scuola”

Egle Becchi, Adolfo Scotto di Luzio

Abstract


Abstract: This paper analyzes some articles about teaching and education in the Enciclopedia Einaudi and discusses their ideological and epistemological approach, their methodology, and their unsatisfactory connection to the political and cultural events of Europe during the last 30 years of the 20th century. The authors use
the results of this analysis to explain the present crisis of the Italian educational system.

Riassunto: Il saggio analizza alcune voci, su insegnamento e educazione, dell’Enciclopedia Einaudi, di cui discute la prospettiva ideologica ed epistemologica, l’impianto metodologico e il legame non criticamente elaborato con le vicende politiche e culturali dell’Europa dell’ultimo trentennio del Novecento. Tale disamina serve a proporre una spiegazione della crisi attuale della pedagogia della nostra scuola.

Keywords


Enciclopedia Einaudi; crisi della scuola; educazione

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757