Otherness and Responsibility: Education as Uncertainty-Based Practice
Abstract
Abstract: This study aims to address the intertwined concepts of otherness and responsibility as central issues in education. Beginning with the ‘transactional turn,’ the question of the limits of experience has become pivotal in philosophical and educational reflection. This shift, which involving the subject’s movement toward uncertainty involves, at the very same time, a strong ethical position. Educators and researchers should bear in mind that there is no simple solution to the basic uncertainty that this theoretical turn entails: it demands
continuous reflection on our position regarding the world, which is not a given. Therefore, our approach to this basic uncertainty can make a significant difference in education. Life requires us to test our conclusions, and research is no different. In education, we reach a point at which we must decide whether and how to act.
However, education is concerned with possibility with the-not-yet – and uncertainty is the nature of possibility. Thus, uncertainty in education is not the result of a progressive process of clarification; it is simultaneously the basis and the end of the educational process. Simultaneously, otherness – that which is completely outside
of one’s conscious thought – is no longer marginalized to the boundaries of familiar theoretical territory, so to speak. Instead, as both limit and possibility, otherness is the foundation of a primary tension within the educational process.
Riassunto: Lo scopo di questo lavoro è tematizzare le questioni – correlate – dell’alterità e della responsabilità come questioni centrali e fondanti per l’educazione. A partire dalla ‘svolta transazionale’ il tema del confine della nostra esperienza è diventato centrale nella riflessione filosofica ed educativa. Questa svolta, implicando
un movimento del soggetto verso l’incertezza, implica, allo stesso tempo, un forte radicamento etico: educatori, insegnanti, ricercatori devono fare i conti con questa fondamentale incertezza del pensiero, che non offre soluzioni pre-costituite. Certamente vivere è trarre delle conclusioni – e fare ricerca non è differente. Nell’educare
si arriva a un punto in cui bisogna decidere. Ma l’educare ha a che fare con la possibilità, con ciò che non è ancora – e la natura propria del possibile è l’incertezza. Quindi l’incertezza, in educazione, non è ciò che rimane di un progressivo processo di chiarificazione, ma il fondamento e il fine proprio dell’educazione stessa. Nello stesso tempo l’alterità, come ciò che è completamente al di fuori del mio pensare attuale, non è più al confine di un pensiero già conosciuto. L’alterità, come limite e possibilità, è ciò che fonda il processo educativo nella sua tensione primaria.
continuous reflection on our position regarding the world, which is not a given. Therefore, our approach to this basic uncertainty can make a significant difference in education. Life requires us to test our conclusions, and research is no different. In education, we reach a point at which we must decide whether and how to act.
However, education is concerned with possibility with the-not-yet – and uncertainty is the nature of possibility. Thus, uncertainty in education is not the result of a progressive process of clarification; it is simultaneously the basis and the end of the educational process. Simultaneously, otherness – that which is completely outside
of one’s conscious thought – is no longer marginalized to the boundaries of familiar theoretical territory, so to speak. Instead, as both limit and possibility, otherness is the foundation of a primary tension within the educational process.
Riassunto: Lo scopo di questo lavoro è tematizzare le questioni – correlate – dell’alterità e della responsabilità come questioni centrali e fondanti per l’educazione. A partire dalla ‘svolta transazionale’ il tema del confine della nostra esperienza è diventato centrale nella riflessione filosofica ed educativa. Questa svolta, implicando
un movimento del soggetto verso l’incertezza, implica, allo stesso tempo, un forte radicamento etico: educatori, insegnanti, ricercatori devono fare i conti con questa fondamentale incertezza del pensiero, che non offre soluzioni pre-costituite. Certamente vivere è trarre delle conclusioni – e fare ricerca non è differente. Nell’educare
si arriva a un punto in cui bisogna decidere. Ma l’educare ha a che fare con la possibilità, con ciò che non è ancora – e la natura propria del possibile è l’incertezza. Quindi l’incertezza, in educazione, non è ciò che rimane di un progressivo processo di chiarificazione, ma il fondamento e il fine proprio dell’educazione stessa. Nello stesso tempo l’alterità, come ciò che è completamente al di fuori del mio pensare attuale, non è più al confine di un pensiero già conosciuto. L’alterità, come limite e possibilità, è ciò che fonda il processo educativo nella sua tensione primaria.
Keywords
otherness; education; uncertainty; responsibility
Refback
- Non ci sono refbacks, per ora.
Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757