Inclusive Pedagogy, Well-Being, Care and Responsibility for the Humanisation of Mankind

Marinella Attinà, Paola Martino

Abstract


Abstract: This paper, which concerns both central and peripheral pedagogical considerations, focuses on themes such as well-being and care. The aim is to bypass the reductionist twisting which, on the one hand, superimposes the concepts of care and well-being and, on the other hand, favours the promotion of care along the path towards the medicalization of the existence. According to the authors the idea which acts as a common thread and is able to tune these two levels of meaning (well-being/health and care/medicalization) in a pedagogical symphony is that if education, intended as the humanization of mankind (Kant), is, on the one hand, always an inevitable appeal to responsibility, to the promotion of a situated transcendence, it is at the same time a never ending attempt to favour the full realization of having to be through an idea of care which is capable of promoting well-being. By carrying out a preliminary analysis of the construct of well-being and the
risks connected to a mutilation capable of favouring its identification with the concept of health in the scholastic environment, we will try to demonstrate how this risk is closely related to the increasingly acute tendency of medicalizing existence and acquiring a concept of care which is dangerously considered at a purely clinical level.

Riassunto: Il presente saggio, ponendosi entro un sentiero discorsivo insieme centrale e periferico della riflessione pedagogica, tenta di mettere a fuoco costrutti come quelli di benessere e cura. L’intento è aggirare la riduzionistica torsione che, da una parte, finisce per far coincidere concetti come benessere e salute e, dall’altra, favorisce una promozione della cura lungo un percorso teso alla medicalizzazione dell’esistenza. L’idea che funge da filo rosso e che, almeno nell’idea di chi scrive, può essere capace di accordare questi due piani di senso (benessere/salute e cura/medicalizzazione) entro la sinfonia pedagogica è che l’educazione, intesa come umanizzazione dell’uomo (Kant), se, da una parte, è sempre un inevitabile appello alla responsabilità, alla promozione
di una trascendenza situata, è, al contempo , il tentativo mai concluso di favorire la piena realizzazione del dover essere attraverso un’idea di cura capace di promuovere il ben-essere. Attraverso una preliminare analisi del costrutto benessere e del rischio connesso ad una mutilazione capace di favorirne l’identificazione con il concetto
di salute nello spazio scolastico, si tenterà di mostrare come questo rischio sia intimamente in relazione con l’affermarsi sempre più prepotente della tendenza a medicalizzare l’esistenza e ad assumere una visone di cura pericolosamente spostata su di un piano meramente clinico.

Keywords


well-being; care; education; medicalisation of existence

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757