Educazione come inclusione

Andrea Canevaro

Abstract


Abstract: The present paper focuses on the shift from education as transmission, which is constantly exposed to the hidden dangers of compensations, when students find themselves in what is called a ‘condition of difficulty,’ to education as inclusion, which brings into question the entire organization of educational and social contexts.
In this perspective, the pedagogical implications of the notion of SEN also have to be interpreted, insofar as the latter must not refer only to ‘compensatory competences’ but also, and mainly, to ‘developmental competences,’ in the sense of the ‘co-evolution’ of the individual and the context. In this view, inclusion is construed as a right and, on the one hand, the paper investigates the moves and the competences necessary for the designing of projects of inclusion and, on the other, it insists on understanding inclusion not merely as a technical issue but as an ethical one, which implies and demands an increasingly just organization of society.

Riassunto: L’articolo si focalizza sul passaggio da un’educazione come trasmissione, sempre esposta alle insidie delle compensazioni, quando si tratta di allievi che si trovano in quella che viene definita ‘condizione di difficoltà’, all’educazione come inclusione, che mette in questione l’organizzazione complessiva dei contesti educativi e sociali. In questa prospettiva si devono prendere in considerazione anche i risvolti pedagogici della nozione di Bisogni Educativi Speciali, che non devono rimandare solo a ‘competenze compensative’ bensì anche, e soprattutto, a ‘competenze evolutive’, nel senso della ‘co-evoluzione’ di individuo e contesto. In siffatta ottica l’inclusione viene letta come un diritto e, da una parte, vengono indagate le mosse e le competenze necessarie a elaborare progetti di inclusione e, dall’altra, si insiste sull’esigenza di intendere l’inclusione non come semplice
questione tecnica bensì come questione etica che implica e richiede una più giusta organizzazione della società.

Keywords


educational needs; growth; right to education; disability

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757