La prospettiva dell’educazione come bene comune quale quadro di riferimento per i Patti educativi di comunità

Rita Locatelli

Abstract


This article offers a theoretical and conceptual analysis of the principles of education as a public good and a common good in light of the recent attention given to community educational agreements. It is observed how the concept of education as a public good is challenged by the present predicament of the role of the State and the blurring of boundaries between the public and the private. The concept of education as a common good is proposed as an alternative reference framework to promote a humanistic vision of education in contrast to individualistic and utilitarian approaches. By acknowledging the link that exists between education and democracy, this concept also highlights the importance of the participation of different actors present in a given community on the basis of the principle of subsidiarity. In this light, the setting up of community educational agreements depends on the possibility of rethinking the educational system thanks to the reorganization of the tools and mechanisms that allow the development and the true participation of the community.

Riassunto: Questo articolo offre un’analisi teorica e concettuale dei principi dell’educazione come bene pubblico e bene comune alla luce della recente attenzione riservata ai Patti educativi di comunità. Si osserva come il concetto di istruzione come bene pubblico sia messo in discussione dall’attuale crisi del ruolo dello Stato e dallo sfumare dei confini tra pubblico e privato. Il concetto di educazione come bene comune è proposto quale quadro di riferimento alternativo per promuovere una visione umanistica dell’educazione, contrariamente ad approcci individualistici ed utilitaristici. Riconoscendo il legame che esiste tra educazione e democrazia, questo concetto sottolinea altresì l’importanza della partecipazione dei diversi attori presenti in una data comunità sulla base del principio di sussidiarietà. In quest’ottica, la messa a sistema dei Patti educativi di comunità dipende dalla possibilità di riorganizzare il sistema educativo grazie al ripensamento degli strumenti e dei meccanismi che consentono di promuovere lo sviluppo e la partecipazione effettiva della comunità.


Keywords


participatory democracy; privatisation; humanistic approach; Open schools.

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