Le responsabilità educative dei padri nel De liberis educandis dello Pseudo-Plutarco

Silvia Gastaldi

Abstract


This paper examines the pedagogical model outlined in Pseudo-Plutarch’s De liberis educandis. The author (who lived between the 1st and 2nd century AD in Roman Greece, and was therefore a contemporary and perhaps a disciple of Plutarch) proposes to illustrate how children should be educated, taking an eminently prescriptive approach. In this educational process, Pseudo-Plutarch assigns a central role to the head of the family. No longer involved in political and military activity as was the case in the classical polis, fathers must supervise all aspects of their children’s upbringing, especially focusing on their moral education. The novelty of the work lies not only in the central role assigned to the father, but also in refusing traditional educational methods, including corporal punishment. Persuasion and, particularly, the exemplary role of paternal conduct are highlighted as the most effective means for delivering a good education.

 

Riassunto: Il saggio esamina il modello pedagogico delineato nel De liberis educandis pseudo-plutarcheo. L’autore, considerato coevo e forse discepolo di Plutarco, vissuto tra il I e il II secolo d.C. nella Grecia sottoposta all’impero romano, si propone di illustrare, in una prospettiva eminentemente prescrittiva, come si debbano educare i figli. In questo processo formativo lo Pseudo-Plutarco assegna un ruolo centrale alla figura del capofamiglia. Non più coinvolti nell’attività politica e militare come avveniva nella polis classica, i padri devono sovrintendere a tutti gli aspetti dell’educazione dei figli, avendo come scopo principale la loro formazione morale. La novità dell’opera risiede, oltre che nella centralità assegnata alla figura paterna, nella presa di distanza dai metodi educativi tradizionali, tra cui le punizioni corporali. L’esercizio della persuasione e soprattutto l’esempio della loro condotta da parte dei padri sono indicati come i mezzi formativi più efficaci.


Keywords


history of education; Greece – 1st-2nd century AD; family; education of children; formation of character.

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Aristofane (1989), Nuvole, a cura di B. Marzullo, in Id., Le Commedie, Roma-Bari: Laterza, vol. I.

Bloomer, W.M. (2006), “The Technology of Child Production: Eugenics and Eulogics in the De liberis educandis”, in Arethusa, vol. 39, n. 1, pp. 71-99.

Id. (2015), “Corporal Punishments in Ancient School”, in Id. (ed.), A Companion to Ancient Education, Chichester: Wiley-Blackwell, pp. 185-198.

Cantarella, E. (2011), “Greek Law and Family”, in B. Rawson (ed.), A Companion to Families in the Greek and Roman World, Chichester: Wiley-Blackwell, pp. 333-345.

Castagna, L. (2007), “La figura della nutrice dall’Odissea alle tragedie di Seneca”, in M. Blancato & G. Nuzzo (a cura di), La tragedia romana: modelli, forme, ideologia, fortuna. Giornate siracusane sul teatro antico (Siracusa, 26 maggio 2006), Palermo: La Tipolitografica, pp. 51-69.

Citroni Marchetti, S. (2004), “I precetti paterni e le lezioni dei filosofi: Demea, il padre di Orazio ed altri padri e figli”, in Materiali e discussioni per l’analisi dei testi classici, vol. 53, pp. 9-63.

Fantham, E. (1971), “Heautontimorumenos and Adelphoe: a Study on Fatherhood in Terence and Menander”, in Latomus, vol. 30, n. 4, pp. 970-998.

Ferreri, L. (2015), “Le prime due edizioni a stampa del De liberis educandis dello Pseudo-Plutarco”, in F. Donadi, S. Pagliaroli & A. Tessitore (a cura di), Manuciana Tergestina et Veronensia, Trieste: Eut, pp. 41-96.

Funaioli, M.P. (2011), “Il pedagogo sulla scena greca”, in Dionysus ex machina, vol. 2, pp. 76-87.

Gastaldi, S. (2017), “‘Governi, ma sei governato’: la figura del politico-attore nei Praecepta gerendae rei publicae di Plutarco”, in Il Pensiero politico, vol. 50, n. 2, pp. 159-179.

Harrison, A.R.W. (1968), The Law of Athens, vol. I: Family and Property, Oxford: Clarendon.

Jaeger, W. (2003), Paideia. La formazione dell’uomo greco, Milano: Bompiani (ed. orig. 1934/1947).

Jones, W.H.S. (1907), “Quintilian, Plutarch, and Early Humanists”, in The Classical Review, vol. 21, n. 2, pp. 33-43.

Karydas, H.P. (1998), Eurykleia and Her Successors: Female Figures of Authority in Greek Poetics, Oxford: Rowman & Littlefield.

Marrou, H.-I. (1978), Storia dell’educazione nell’antichità, Roma: Studium (ed. orig. 1948).

Omero (1990), Iliade, a cura di M.G. Ciani, Venezia: Marsilio.

Pedrucci, G. (2013), “Sangue mestruale e latte materno: riflessioni e nuove proposte. Intorno all’allattamento nella Grecia antica”, in Gesnerus, vol. 70, n. 2, pp. 260-291.

Pisani, G. (2017), “Introduzione e Note. Plutarco, De liberis educandis”, in Plutarco, Tutti i Moralia, coordinamento di E. Lelli & G. Pisani, Milano: Bompiani, pp. 2503-2510.

Plutarco (2017), Tutti i Moralia, coordinamento di E. Lelli & G. Pisani, Milano: Bompiani.

Saller, R.P. (1994), Patriarchy, Property and Death in the Roman Family, Cambridge: Cambridge University Press.

Sciarrino, E. (2015), “Schools, Teachers, and Patrons in Mid-Republican Rome”, in W.M. Bloomer (ed.), A Companion to Ancient Education, Chichester: Wiley Blackwell, pp. 226-239.

Shorey, P. (1909), “Φύσις, μελέτη, ἐπιστήμη”, in Transactions and Proceedings of the American Philological Association, vol. 40, pp. 185-201.

Tanga, F. (2017), “Alcune note al De liberis educandis”, in M. Sanz Morales, R. González Delgado, M. Librán Moreno & J. Ureña Bracero (eds.), La (inter) textualidad en Plutarco. Actas del XII Simposio International de la Societad Española de Plutarquistas (Cáceres, 8-10 octubre 2015), Cáceres-Coimbra: Universidad de Extremadura – Universidade de Coimbra, pp. 61-72.

Tempest, K. (2020), “Cicero’s Artes Liberales and the Liberal Arts”, in Ciceroniana On Line, vol. 4, n. 2, pp. 479-500.

Wrenhaven, K.L. (2015), “Slaves”, in W.M. Bloomer (ed.), A Companion to Ancient Education, Chichester: Wiley-Blackwell, pp. 469-471.

Wyttenbach, D. (1820), Animadversiones in Plutarchi Opera Moralia, Lipsiae: Teubner, vol. I.

Young, N.H. (1990), “The Figure of Paidagogos in Art and Literature”, in The Biblical Archeologist, vol. 53, n. 2, pp. 80-86.


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757