La proposta pedagogica di Platone tra Repubblica e Leggi
Abstract
This paper analyses the role played by paideia in Plato’s philosophy. In particular, it examines whether it is possible to find in Plato not only a theory of education in the widest sense but a more specific pedagogical focus, i.e. a reflection on children and their formation. After describing the historical context of ancient education, we compare and contrast the proposal of the Republic, where the educational process is primarily addressed to the soul, with that of the Laws, in which education is spelled out as introjection of norms and consent building. Discrepancies and affinities thus emerge between the two treatments, as does the constant concern, on Plato’s part, for political stability and social cohesion. This concern is addressed in both cases through a re-articulation of the public-private axis. It is possible to conclude that, although a specific analysis of childhood and its education can sometimes be detected in Plato, the author’s pedagogical interest is always subordinate to the broader aims of political theory.
Riassunto: Il contributo esamina il ruolo della paideia nella filosofia platonica, domandandosi in particolare se in quest’ultima si possa rintracciare non soltanto una teoria dell’educazione in senso esteso, ma una vera e propria teoria pedagogica, ovvero una riflessione sull’infanzia e sulla formazione del bambino. Dopo aver tracciato il contesto storico in cui si inserisce la riflessione platonica in materia educativa, si pone a confronto la proposta della Repubblica, dove il processo educativo è rivolto primariamente all’anima, con quella delle Leggi, in cui l’educazione si configura come introiezione di norme e costruzione del consenso. Emergono così discrepanze e affinità tra le due trattazioni, in primis una preoccupazione costante, da parte di Platone, per la stabilità dell’assetto politico e per la coesione sociale, che passa per una riarticolazione – variamente declinata – dell’asse pubblico-privato. Si conclude che, benché si trovi talvolta una specifica analisi del bambino e della sua formazione, l’interesse pedagogico di Platone è sempre finalizzato al più ampio contesto della teoria politica.
Keywords
Full Text
PDFRiferimenti bibliografici
Aasgaard, R. & Horn, C., with Cojocaru, O.M. (eds.) (2018), Childhood in History. Perceptions of Children in the Ancient and Medieval Worlds, London-New York: Routledge.
Agne, D. (2007), “Le παῖς du livre VII des Lois de Platon: une nouvelle pédagogie de l’enfance”, in S. David & É. Geny (éd.), Troïka. Parcours antiques. Mélanges offerts à Michel Woronoff, Besançon: Presses Universitaires Franc-Comtoises, vol. I, pp. 203-217.
Balaudé, J.-F. (dir.) (1995), D’une cité possible: sur les Lois de Platon, Paris-Nanterre: Université Paris X-Nanterre.
Becchi, E. (1996), “L’antichità”, in Ead. & D. Julia (a cura di), Storia dell’infanzia, vol. I: Dall’antichità al Seicento, Roma-Bari: Laterza, pp. 3-29.
Ead. (2001), “Bambini platonici”, in A. Semeraro (a cura di), L’educazione dell’uomo completo. Scritti in onore di Mario Alighiero Manacorda, Firenze: La Nuova Italia, pp. 3-12.
Bloomer, W.M. (ed.) (2015), A Companion to Ancient Education, Chichester: Wiley-Blackwell.
Bobbio, A. & Bondioli, A. (a cura di) (2019), Gioco e infanzia: teorie e scenari educativi, Roma: Carocci.
Bobonich, C. (1996), “Reading the Laws”, in C. Gill & M.M. McCabe (eds.), Form and Argument in Late Plato, Oxford: Clarendon Press, pp. 249-282.
Id. (ed.) (2010), Plato’s Laws. A Critical Guide, Cambridge: Cambridge University Press.
Bondioli, A. (2002), Gioco e educazione, Milano: FrancoAngeli.
Brancacci, A. (2005), “Musique et philosophie en République II-IV”, in M. Dixsaut (dir.), Études sur la République de Platon, vol. I: De la justice. Éducation, psychologie et politique, Paris: Vrin, pp. 89-106.
Id. (2008), Musica e filosofia da Damone a Filodemo. Sette studi, Firenze: Olschki.
Id. (2010), “Musica, mimesis e paideia nella Repubblica di Platone”, in Giornale critico della filosofia italiana, vol. 6, n. 3, pp. 467-490.
Bury, R.G. (1937), “Theory of Education in Plato’s Laws”, in Revue des études grecques, vol. 50, n. 236-237, pp. 304-320.
Castel-Bouchouchi, A. (1995), “Comment peut-on être philosophe? La notion platonicienne de paideía et son évolution de la République aux Lois”, in J.-F.
Balaudé (dir.), D’une cité possible: sur les Lois de Platon, Paris-Nanterre: Université Paris X-Nanterre, pp. 57-78.
Castelnérac, B. (2008), “Évolution de l’humanité et éducation au livre III des Lois de Platon”, in Revue philosophique de Louvain, vol. 106, n. 4, pp. 695 721.
Charlot, B. (1977), “L’idée d’enfance dans la philosophie de Platon”, in Revue de métaphysique et de morale, vol. 82, n. 2, pp. 232-245.
Cleary, J.J. (2003), “Paideia in Plato’s Laws”, in S. Scolnicov & L. Brisson (eds.), Plato’s Laws: From Theory into Practice. Proceedings of the VI Symposium
Platonicum, Sankt Augustin: Academia Verlag, pp. 165-173.
D’Angour, A. (2013), “Plato and Play. Taking Education Seriously in Ancient Greece”, in American Journal of Play, vol. 5, n. 3, pp. 293-307.
Despland, M. (1985), The Education of Desire: Plato and the Philosophy of Religion, Toronto: University of Toronto Press.
Dillon, M.P.J. (2013), “Engendering the Scroll: Girls’ and Women’s Literacy in Classical Greece”, in J. Evans Grubbs & T. Parkin with R. Bell (eds.), The Oxford Handbook of Childhood and Education in the Classical World, Oxford: Oxford University Press, pp. 396-417.
Ducat, J. (1999), “Perspectives on Spartan Education in the Classical Period”, in S. Hodkinson & A. Powell (eds.), Sparta: New Perspectives, London: Duck- worth with The Classical Press of Wales, pp. 43-66.
Evans Grubbs, J., Parkin, T., with Bell, R. (eds.) (2013), The Oxford Handbook of Childhood and Education in the Classical World, Oxford: Oxford University Press.
Funghi, M.S. (1979), Platone e l’educazione, Torino: Loescher.
Gastaldi, S. (1984a), “Educazione e consenso nelle Leggi di Platone”, in Rivista di storia della filosofia, vol. 39, n. 3, pp. 419-452.
Ead. (1984b), “Legge e retorica. I proemi delle Leggi di Platone”, in Quaderni di storia, vol. 20, pp. 69-109.
Ead. (1998), “Paideia/mythologia”, in Platone, La Repubblica, traduzione e commento a cura di M. Vegetti, vol. II, libri II e III, Napoli: Bibliopolis, pp. 333- 392.
Ead. (2008), “Genitori e figli nella famiglia greca: teorie e pratiche dell’educazione”, in E. Becchi (a cura di), Figure di famiglia, Palermo: Edizioni della Fondazione nazionale Vito Fazio-Allmayer, pp. 9-27.
Geertz, C. (1973), The Interpretation of Cultures: Selected Essays, New York: Basic Books.
Golden, M. (1990), Children and Childhood in Classical Athens, London: The Johns Hopkins University Press.
Huizinga, J. (1967), Homo Ludens. Il gioco come funzione sociale, Milano: Il Saggiatore (ed. orig. 1938).
Jaeger, W. (1934/1947), Paideia. Die Formung des griechischen Menschen, 3 Bde, Berlin: de Gruyter (1a trad. it. Paideia. La formazione dell’uomo greco, Fi renze: La Nuova Italia, 1936).
Jouët-Pastré, E. (2006), Le jeu et le sérieux dans les Lois de Platon, Sankt Augustin: Academia Verlag.
Kennel, N.M. (1995), The Gymnasium of Virtue: Education and Culture in Ancient Sparta, Chapel Hill: University of North Carolina Press.
Laks, A. (2005), Médiation et coercition. Pour une lecture des Lois de Platon, Lille: Presses Universitaires du Septentrion.
Lanza, D., Vegetti, M., Caiani, G. & Sircana, F. (1977), L’ideologia della città, Napoli: Liguori.
Laurent, J. (2000), “L’éducation et l’enfance dans les Lois”, in Revue philosophique de la France et de l’Étranger, vol. 190, n. 1, pp. 41-56.
Lisi, F.L. (2001a), “Contemporary readings of Plato’s Laws”, in Id. (ed.), Plato’s Laws and its Historical Significance. Selected Papers of the I International
Congress on Ancient Thought (Salamanca, 1998), Sankt Augustin: Academia Verlag, pp. 11-24.
Id. (ed.) (2001b), Plato’s Laws and its Historical Significance. Selected Papers of the I International Congress on Ancient Thought (Salamanca, 1998), Sankt Augustin: Academia Verlag.
Lodge, R.C. (2000), Plato’s Theory of Education, London: Routledge and Kegan Paul.
Manacorda, M.A. (1983), “Scuola e insegnanti”, in M. Vegetti (a cura di), Oralità, scrittura, spettacolo, Torino: Boringhieri, pp. 187-209.
Marrou, H.I. (1948), Histoire de l’éducation dans l’Antiquité, Paris: Éditions du Seuil (1a trad. it. Storia dell’educazione nell’antichità, Roma: Studium, 1950).
Moreau, J. (1956), “Platon et l’éducation”, in J. Château (éd.), Les grands pédagogues, Paris: Presses Universitaires de France, pp. 1-22.
Morrow, G.R. (1960), Plato’s Cretan City. A Historical Interpretation of the Laws, Princeton: Princeton University Press.
Mouze, L. (2005), Le législateur et le poète. Une interprétation des Lois de Platon, Lille: Presses Universitaires du Septentrion.
Neschke-Hentschke, A. (1995), Platonisme politique et théorie du droit naturel: contributions à une archéologie de la culture politique européenne. Leçons données à l’Université catholique de Louvain en 1990 et publiées par J. Follon, vol. I: Le Platonisme politique dans l’Antiquité, Louvain-La-Neuve: Édi- tions de l’Institut supérieur de philosophie; Louvain-Paris: Peeters.
Platone (1996), Protagora, traduzione e introduzione di F. Adorno, Roma-Bari: Laterza.
Id. (2005), Le Leggi, introduzione di F. Ferrari, traduzione di F. Ferrari & S. Poli, Milano: Bur.
Id. (2007), La Repubblica, a cura di M. Vegetti, Milano: Bur.
Pomeroy, S.B. (1995), Goddesses, Whores, Wives, and Slaves. Women in Classical Antiquity, New York: Schocken Books.
Samaras, T. (2010), “Family and the Question of Women in the Laws”, in C. Bobonich (ed.), Plato’s Laws. A Critical Guide, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 172-196.
Scolnicov, S. & Brisson, L. (eds.) (2003), Plato’s Laws: From Theory into Practice.
Proceedings of the VI Symposium Platonicum, Sankt Augustin: Academia Verlag.
Stenzel, J. (1928), Platon der Erzieher, Leipzig: Meiner (1a trad. it. Platone educatore, Bari: Laterza, 1936).
Vegetti, M. (1983), “Passioni e bagni caldi. Il problema del bambino cattivo nell’antropologia stoica”, in Id., Tra Edipo e Euclide. Forme del sapere antico, Milano: Il Saggiatore, pp. 71-90.
Id. (1987), “‘La città educa gli uomini’: polis classica e formazione del cittadino”, in E. Becchi (a cura di), Storia dell’educazione, Scandicci: La Nuova Italia, pp. 35-50.
Waugh, J. (2001), “Oral Preambles and Written Laws. The Dialogic Character of the Laws and Lawfulness”, in F.L. Lisi (ed.), Plato’s Laws and its Histori- cal Significance. Selected Papers of the I International Congress on Ancient
Thought (Salamanca, 1998), Sankt Augustin: Academia Verlag, pp. 27-31.
Refback
- Non ci sono refbacks, per ora.
Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757