Prospettive dell’educazione libertaria: alle origini del pensiero anarchico
Abstract
The proposed contribution is intended to trace the origins of anarchist pedagogical thought through the historical reconstruction of the perspectives of the ‘fathers’ of anarchism, William Godwin, Max Stirner e Michael Bakunin. Although there are substantial differences in the thinking of the three philosophers, they have in common the criticism of traditional education and the general lines of the principles on which true education should be based and the aims it should pursue. However, it can only be achieved through a radical change in social structures. The educational experiences of Louise Michel and Francisco Ferrer are part of these theoretical considerations, at an historical time when the revolution seemed to be imminent. In the concluding part of the contribution we will wonder about what remains of those theories and experiences today and if it makes sense to try to implement even more attempts of libertarian education, in a context in which the revolutionary perspective in the anarchist sense seems very distant.
Riassunto: Nel contributo proposto si intende risalire alle origini del pensiero pedagogico anarchico attraverso la ricostruzione storica delle prospettive dei padri dell’anarchismo, William Godwin, Max Stirner e Mikhail Bakunin. Nonostante vi siano sostanziali differenze nel pensiero dei tre filosofi, essi hanno in comune la critica all’educazione tradizionale e le linee generali dei principi su cui la vera educazione dovrebbe fondarsi e degli scopi che dovrebbe perseguire. La sua realizzazione, però, può avvenire soltanto con un cambiamento radicale delle strutture sociali. Nel solco di queste considerazioni teoriche si inseriscono le esperienze educative di Louise Michel e Francisco Ferrer, in un momento storico in cui la rivoluzione sembrava essere imminente. Nella parte conclusiva del contributo ci si interrogherà su cosa rimane oggi di quelle teorie ed esperienze e se ha senso provare ad attuare ancora tentativi di educazione libertaria, in un contesto in cui la prospettiva rivoluzionaria in senso anarchico sembra molto lontana.
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