Descolarizzazione e cultura della sostenibilità: un cambiamento possibile

Orietta Vacchelli

Abstract


Today, skepticism towards the school and the idea that it serves no purpose seems increasingly common in the public opinion, generating a sort of ‘renunciation’ among the young generations. In the belief that the school is the most effective tool for transforming society and an essential opportunity for social redemption, our reflection starts with a critical examination of Illich’s teaching and, in particular, of the theme of de-schooling. Not in order to create an alternative to school, but in the perspective of its re-foundation, the orientation proposed by some critics about the school’s decolasticization becomes a reason for reflection. Also, the debate is intertwined with the analysis of Barbiana’s educational proposal, highlighting its relevance in its emancipatory value. Modifying the ways of generating ties between man and the world, in the horizon of solidarity and responsibility, implies a change in school educational proposals, placing the promotion of a culture of sustainability as a priority.

Riassunto: Sembrano oggi diffusi nella pubblica opinione un certo scetticismo nei confronti della scuola e anche un’idea che essa talora non serva a niente, alimentando così una sorta di ‘rinuncianesimo’ tra i più giovani. Nella convinzione che la scuola sia il più efficace strumento di trasformazione della società e un’essenziale occasione di riscatto sociale, la riflessione prende avvio da una disamina critica del pensiero di I. Illich e, in particolare, del tema della descolarizzazione. Non nell’intento di creare un’alternativa alla scuola, bensì nella prospettiva di una sua rifondazione, diviene motivo di riflessione l’orientamento proposto da alcuni critici circa la descolasticizzazione della scuola. Altresì, il ragionamento sin qui condotto viene intrecciato con l’analisi della proposta educativa di Barbiana evidenziandone l’attualità nella sua valenza emancipativa. Modificare il modo di intessere i legami tra l’uomo e il mondo nell’orizzonte della solidarietà e della responsabilità implica il cambiamento dei piani delle proposte formative scolastiche, sapendo mettere al centro la promozione della cultura della sostenibilità.

 


Keywords


school; education; sustainable development

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757