Di fronte a chi ci sentiamo responsabili oggi? Dalla libertà all’etica: la mediazione del riconoscimento.
Abstract
The economic, social and political processes of the modern world confront us with the deresponsibilisation engendered by proceduralist mechanisms that are imposed at an economic, social and political level within the public space. This paper examines the foundations of the ethic of responsibility as they relate to questions of freedom and the intersubjective nature of human existence. It then proceeds to consider, in light of these deliberations, whether the traditional construct of political responsibility still holds water. We ask to university students: what notion do our younger generations have of responsibility and how do they put it into practice? What does it mean to them? Which examples of people assuming responsibility in the public, social and political spheres they point out? The experiences identified by the students as examples of responsibility relate, primarily, to their daily lives and their immediate context, while the public sphere, in a political sense, is almost entirely absent.
Riassunto: I fenomeni economici, sociali, politici attuali costringono a prendere atto della presenza di dinamiche di deresponsabilizzazione prodotte dalla meccanica proceduralista che si impone nello spazio pubblico a livello economico, sociale, politico. Il presente saggio rintraccia i fondamenti dell’etica della responsabilità nella libertà e nella natura intersoggettiva dell’esistenza umana, per poi chiedersi, anche alla luce di queste riflessioni, se il costrutto tradizionale di responsabilità politica abbia ancora senso oggi. Alla luce dei cambiamenti storico-culturali di questo concetto abbiamo interpellato studenti del corso di studi di Scienze della Formazione Primaria dell’Università di Verona. Ci chiediamo in che modo le nuove generazioni pensano e agiscono la responsabilità? Quale significato assume per loro? Quali esempi di assunzione di responsabilità hanno in mente guardando alla sfera pubblica, sociale e politica? Le esperienze di responsabilità identificate dagli studenti fanno riferimento ai loro contesti di vita quotidiana mentre la sfera pubblica, in senso politico, è quasi completamente assente.
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