Inclusione e sviluppo sociale ed educazione

Maura Striano

Abstract


Abstract: When we speak or write of inclusion, we are to use a complex and changing construct, that is declined on many levels and in many areas of discourse through different perspectives (socio- economical, sociopolitical, anthropological, cultural, pedagogical).
Recognizing the complexity and multiple levels of discourse that articulate the construct of inclusion, allows us to focus on its cultural, political and practical implications. This implies: a re-definition of the space and terms of private and public discourse regarding inclusion and a deep exploration of the social representations through which the processes and practices of inclusion are understood
in relation to different contexts; the actualization of regulatory and institutional devices that ensure the process of inclusion at a political level; a reconstruction, on a practical level, of inclusion as a transactional category (in a Deweyan sense) to the extent that it requires a constant co-evolution of individuals and their living contexts, also recognizing its ethical and moral implications to the extent that it is configured as a practical orientation for individual and collective social action.

Riassunto: Nel dibattito culturale, politico, scientifico contemporaneo l’inclusione si configura come costrutto
complesso e cangiante, che si declina su più livelli e in più ambiti di discorso, attraverso diversi dispositivi di significazione. Ciò implica la necessità di disambiguarlo, analizzandolo mettendone a fuoco le implicazioni di ordine culturale, politico e pratico. Questo processo di analisi permette in primo luogo di ridefinire sul piano
culturale gli spazi e i termini dei discorsi privati e pubblici e di esplorare le rappresentazioni sociali che si hanno dei processi e delle pratiche di inclusione in diversi contesti; in secondo luogo di attualizzare sul piano politico dispositivi normativi ed istituzionali che garantiscano e regolano i processi di inclusione; di leggere, sul piano
pratico, l’inclusione come categoria transattiva (in senso deweyano) nella misura in cui richiede una costante co-evoluzione di individui e contesti riconoscendone anche le implicazioni di ordine etico e morale nella misura in cui si configura come orientamento e fine dell’agire individuale e collettivo.

Keywords


inclusion; culture; society; practice

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757