Dispersione scolastica e abbandono precoce dell’istruzione e della formazione: cause, politiche europee e strategie di intervento

Rossana Sicurello

Abstract


Early leaving from education and training throughout Europe is an important social and educational problem. The problem is related to the world of education and training but also to other sectors such as the economy, culture and other youth-related issues. Indeed, this phenomenon is linked to unemployment, social exclusion, poverty, immigration, personal and family problems, learning difficulties, inability of schooling to understand students’ needs and to motivate them to study. It is a common emergency in many European countries, so that the problem of school leakage is at the center of education and training policies promoted by EU member states in the light of the Europe 2020 strategy.

 

Riassunto: La dispersione scolastica e l’abbandono dell’istruzione e della formazione costituiscono per l’Europa un problema sociale ed educativo di grande rilevanza poiché sono legati a fenomeni come disoccupazione, emarginazione sociale, povertà, immigrazione. Le cause sono diverse, quali problemi personali e familiari, difficoltà di apprendimento, scarsa capacità delle scuole di intercettare i bisogni degli studenti e motivarli allo studio. Essendo un’emergenza comune, il problema della dispersione scolastica appare al centro delle politiche di istruzione e formazione promosse dai Paesi membri dell’Unione Europea, anche alla luce dei nuovi obiettivi della Strategia di Lisbona 2020.


Keywords


dropout; early school leaving; training; education

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757