Dis-persione da dis-orientamento. Possibili chance educative dentro la scuola

Alessandra Priore

Abstract


This article aims to analyse the issue of early school leaving using a specific key, which is the crucial triangulation early school leaving/guidance/teacher professionalism. The complex early school leaving construct in recent decades affected a large literature looking for greater understanding of the phenomenon and policy to reduce it. In this context, the guidance is identified as a basic condition to prevent and to tackle the early school leaving (European Commission, 2013), embracing the prospect of a school to guide, support in choices and motivates to learn. Through the teacher education is possible to transform the pedagogical identity of the school, in a direction which covers the problems and complexities of experiences and through guidance-oriented teaching based on participation and engagement of students.

 

Riassunto: Il presente articolo intende analizzare il tema della dispersione e dell’abbandono scolastico utilizzando una specifica chiave di lettura, ovvero la cruciale triangolazione dispersione/orientamento scolastico/professionalità docente. Il costrutto complesso della dispersione scolastica ha visto negli ultimi decenni interrogarsi un’ampia letteratura alla ricerca di una maggiore comprensione del fenomeno e di modelli di azione tesi al suo contrasto. In questo quadro l’orientamento viene individuato come condizione fondamentale per prevenire ed affrontare la dispersione (European Commission, 2013), abbracciando la prospettiva di una scuola che orienti, sostenga nelle scelte e motivi ad apprendere. Attraverso la formazione degli insegnanti è possibile trasformare l’identità pedagogica della scuola, in una direzione che contempli la problematicità e le complessità delle esperienze e mediante una didattica orientativa basata sulla partecipazione e sul coinvolgimento degli studenti.


Keywords


early school leaving; teacher professionalism; educational guidance; participative learning

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757