Includere educando o educare includendo? Questioni pedagogico-sociali e spunti di riflessione sulle pratiche di intervento

Stefano Maltese

Abstract


Abstract: In order to suggest a reflection about the connection that ties up the concept of social inclusion and the concept of education, it is necessary, above all, to start from the research of a definition of the terms at issue; a definition that may allow a clear thinking of the pedagogical meaning that this article intends to give to such a connection. The contribution aims to outline the complexity of the field in which the argument ranges, a complexity which is highlighted, in the article, also by stating the possible risks of drifting towards opposite meanings, in regard both to inclusion and to the education related to it. The contribution also aims to demonstrate that the connection between inclusion and education has a chiastic nature, id est what pedagogical guidelines may allow to give a reciprocal condition of practicability and development to both terms. The basic interrogative about the reasons of inclusion is recalled in the conclusion, as it represents an attempt of keeping the question alive and problematical for Pedagogy; a question that we can never take for granted and that needs to be constantly reintroduced, so that it might become the reference point in which several reflections, practices and interventions can be inscribed.

Riassunto: Per poter proporre una riflessione sul nesso che tiene insieme il concetto di inclusione sociale a quello di educazione è necessario innanzitutto partire dalla ricerca di una definizione dei termini in questione che permetta di fare chiarezza sul significato pedagogico che si vuole attribuire al loro legame. Delineata la
complessità del campo all’interno del quale muove il ragionamento, messa in risalto anche dall’affermazione dei possibili rischi di approdare ad alcune derive di segno contrario, tanto per l’inclusione quanto per l’educazione che ad essa si riferisce, il contributo mira a dimostrare quanto la relazione tra l’inclusione e l’educazione sia
di natura chiastica, ovvero secondo quali direttive pedagogiche sia possibile assegnare a entrambi i termini una reciproca condizione di attuabilità e sviluppo. Richiamare nelle conclusioni la domanda di fondo sui perché dell’inclusione rappresenta il tentativo di mantenere viva e problematica all’attenzione della ricerca pedagogica
una questione che non può mai darsi per scontata ma che ha bisogno di essere riproposta costantemente affinché possa diventare sempre di più l’orizzonte all’interno del quale iscrivere riflessioni, pratiche e interventi.

Keywords


Social inclusion; education; change

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757