L’orientamento formativo per prevenire la dispersione scolastica: analisi e strategie d’intervento

Antonia Cunti

Abstract


Addressing the problems of dropout in education and training necessarily opens up onto that guidance process which is within the ways according to which learning and teaching operate. The lack of success and failure in study, often a factor of school leaving and repetition of the school year, are here traced back to the educational and didactic relationships; by addressing some fundamental dynamics and criticalities, the strengths of these relationships are highlighted so that one can act on them in order to contain the negative phenomena. Educational guidance is indicated as a privileged way of creating learning and teaching conditions that work as an antidote to counter dynamics which disrupt meaningful learning. The suggested perspectives and strategies are considered to be of particular significance in any educational and didactic pathway which should contain and prevent school failures at the origin of the composite phenomenon of dropout.

 

Riassunto: Affrontare le problematiche della dispersione sul terreno dell’educazione e della formazione necessariamente apre a quel processo di orientamento che sta dentro i modi in cui l’apprendere e l’insegnare si compiono. L’insuccesso e la mancata riuscita negli studi, spesso alla base di abbandoni e ripetizioni, vengono ricondotti alla relazione educativa e didattica, di cui, trattando alcune dinamiche fondamentali ed alcune criticità, vengono enucleate dimensioni di forza sulle quali agire per arginare i fenomeni negativi in questione. Una formazione orientativa viene ritenuta la via da privilegiare per creare condizioni di apprendimento e di insegnamento che funzionino da antidoto rispetto all’attecchire di dinamiche disturbanti apprendimenti significativi. La prospettiva e le strategie suggerite vengono ritenute di particolare significatività in qualsiasi percorso educativo e didattico chiamato a contenere e a prevenire gli insuccessi scolastici all’origine del fenomeno composito della dispersione.


Keywords


educational guidance; educational and didactic relationship; school failure; didactic strategies

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757