Tommaso e lo sfondo gnoseologico del De Magistro

Mario Gennari

Abstract


Reading Middle Ages in terms of the history of man’s education¾made possible by merging Patristics and Scholastics¾the present paper focuses on interpreting Thomas Aquinas’ De Magistro with the aim to show how, in this treatise, the problem of human knowledge moves from an epistemological to a pedagogical level, in so opening the question of the formal autonomy of the knowledgeable subject. If the teacher, through his/her teaching, stimulates the student to learn, the latter in turn is able to know autonomously, even without the help of the teacher, and this knowing involves an independent, personal and free use of the intellect. The paper points out, therefore, that the De Magistro is not to be seen as a simple treatise on teaching since, behind the didactic problem, it hides a much deeper epistemological and pedagogical issue that contributes to prepare the transition from the perfectio of the Latin language to the Bildung of the Mittelhochdeutsch.


Riassunto: Alla luce di una lettura del Medioevo nei termini di storia della formazione e dell’educazione dell’uomo – resa possibile saldando fra loro la Patristica e la Scolastica –, l’articolo si focalizza su un’interpretazione del De Magistro di Tommaso d’Aquino per mostrare come in esso il problema della conoscenza umana si sposti dal piano gnoseologico a quello pedagogico aprendo, così, la questione relativa all’autonomia ‘formale’ del soggetto conoscente. Se il maestro, attraverso l’insegnamento, stimola l’allievo ad apprendere, l’allievo, da parte sua, sa conoscere autonomamente, anche senza l’aiuto di un maestro e questo conoscere comporta un impiego autonomo, personale e libero dell’intelletto. L’articolo evidenzia, dunque, come il De Magistro non sia da intendersi come un semplice trattato sull’insegnamento poiché, dietro il problema didattico, cela una questione gnoseologica e pedagogica assai più profonda che contribuisce a preparare il passaggio dalla perfectio della lingua latina alla Bildung del Mittelhochdeutsch.

 


Keywords


teacher; knowledge; teaching

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757