Educare per la giustizia sociale. Differenze culturali e diseguaglianze sociali

Massimiliano Tarozzi

Abstract


Abstract: In this paper the A. examines the ambiguous notion of social justice in education by exploring its historical roots and its theoretical framework. In particular, the educational impact of this concepts is examined through the lens of John Rawls theory of justice. Moreover, the A. presents postmodern criticisms to the justice paradigm, that could not properly understand the value of diversity. Therefore postmodernists claim for a shift from the distributive to the recognition paradigm, that would be able to promote politics of identity and of diversity, also in education. However, in recent years the overemphasis of the sphere of identity and culture, especially in education policies and practices, to the detriment of the social dimension of justice, has ended up
to reinforce discrimination within the society and to ignore educational, social and political inequalities, as the case of pupils of non-Italian origin underachievement clearly demonstrates.

Riassunto: L’articolo prende in esame l’ambigua nozione di giustizia sociale in educazione esplorandone le origini storiche e i confini concettuali. In particolare le implicazioni pedagogiche di questo concetto sono analizzate alla luce della teoria della giustizia come elaborata da John Rawls. In seguito l’autore presenta le critiche postmoderniste al paradigma della giustizia, che non sarebbe in grado di comprendere il valore della differenza. Di qui l’invito a passare dal paradigma distributivo a quello del riconoscimento, capace di fondare, anche in campo educativo, politiche dell’identità e della differenza. Tuttavia, l’enfasi eccessiva posta sulle sfere
dell’identità e della cultura, soprattutto nell’ambito delle politiche e delle pratiche educative, a discapito della dimensione sociale della giustizia, ha finito in anni recenti per rinforzare le discriminazioni presenti nella società e per ignorare ineguaglianze educative, sociali e politiche, come è dimostrato dall’insuccesso scolastico degli alunni di origine non italiana.

Keywords


Intercultural education; social justice education; John Ralws education; immigrants underachievement

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757