Justice politique et pédagogie de la justice chez Rousseau et Pestalozzi

Michel Soëtard

Abstract


Abstract: The role of the justice in the foundation of the modern society and the emergence of education as decisive engine of the social movement are historically concomitant. Both characterise , at the beginning of the Modernity, the work of Jean-Jacques Rousseau, who published in the same year The Social Contract and Emile, or On Education. Passing from Rousseau’s utopia to the necessities derived from a world shaken by the industrial revolution, Pestalozzi crosses a cahotique road characterized by the contradiction between freedom and social constraint. A road that has as result the emergence of the moral person, and the elaboration of a
pedagogy – a Method – aiming explicitly at this end.

Riassunto: La collocazione della giustizia a fondamento della società moderna e il riconoscimento dell’educazione quale motore decisivo della crescita sociale sono storicamente concomitanti. L’una e l’altra sono presenti, all’inizio della modernità, nell’opera di Jean-Jacques Rousseau, che pubblica nello stesso anno il Contrat social et Emile ou de l’éducation. Passando dall’utopia concepita dal suo compatriota alla necessità di operare in un mondo scosso dal fenomeno industriale, Pestalozzi percorre un cammino accidentato che lo vedrà
dibattersi nella contraddizione tra libertà e costrizione sociale, fino ad approdare all’idea di persona morale e a delinearne la costruzione attraverso una pedagogia – un Metodo – esplicitamente orientato a questo scopo.

Keywords


Education; freedom; social compaltion; moral personhood

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757