More and more 'on the side of the girls'. The process of feminisation in Italian publishing for children across textual and visual narratives
Abstract
The paper aims to trace the major changes that occurred in Italian publishing for children and adolescents with regard to the representation of feminine identities. The study moves from the first cultural and literary revolutions of the 1960s to the gendered models offered by some contemporary works. Different narrative formats are considered to provide an analysis that takes into account the diversity of children’s books published in Italy, which move across different genres and target audiences: from the first editorial series that gave a new voice to the feminine, like ‘Il Martin Pescatore’ and ‘Gl’Istrici’, up to publishers or series that offered picturebo-oks following a precise gender-sensitive policy (Dalla parte delle bambine, Settenove, EDT, etc.); from the influence of the Japanese world through
manga narratives, up to the latest comic books by Bao Publishing and Tunué. The contribution aims not only to highlight an ongoing social and literary change, but also to emphasize the pedagogical potential of anticanonical and egalitarian narratives on young readers.
Keywords
Full Text
PDF (English)Riferimenti bibliografici
Anan, N. (2014), “The Rose of Versailles: Women and Revolution in Girls’ Manga”, in The Journal of Popular Culture, vol. 7, n. 1, pp. 41-52.
Antoniazzi, A. (2018), “Tradition or revolution? The difficult ‘turning point’ in Italian Children’s Literature”, in Strenæ. Recherches sur les livres et objets
culturels de l’enfance, n. 13.
Aragno, R. (2019), Melvina, Milano: Bao Publishing.
Barsotti, S. (2011), “Bambine protagoniste: nuovi modelli femminili nell’opera di Bianca Pitzorno”, in Transalpina. Études Italiennes, n. 14, pp. 131-148.
Ead. (2013), “Bambine in viaggio nella letteratura per ragazzi del Novecento”, in S. Ulivieri & R. Pace (a cura di), Il viaggio al femminile come itinerario di formazione identitaria, Milano: FrancoAngeli, pp. 79-92.
Ead. & Cantatore, L. (a cura di) (2019), Letteratura per l’infanzia. Forme, temi e simboli del contemporaneo, Roma: Carocci.
Beseghi, E. (a cura di) (1987), Ombre rosa. Le bambine tra libri, fumetti e altri media, Firenze: Lisciani & Giunti.
Ead. (a cura di) (1994), Nel giardino di Gaia, Milano: Arnoldo Mondadori.
Biemmi, I. (2012), Educazione sessista. Stereotipi di genere nei libri delle elementari, Torino: Rosenberg & Sellier.
Ead. (2018), “Leggere attraverso ‘lenti di genere’. Come evolve l’immaginario sul femminile e sul maschile negli albi illustrati”, in V. Francis, A. Pileri, I. Bolognesi, Ead. & V. Barbosa, Colori della pelle e differenze di genere negli albi illustrati. Ricerche e prospettive pedagogiche, Milano: FrancoAngeli, pp. 65-92.
Bishop, R.S. (1990), “Mirrors, windows, and sliding glass doors”, in Perspectives, vol. 6, n. 3, pp. IX-XI.
Blezza Picherle, S. (2007), Raccontare ancora: la scrittura e l’editoria per ragazzi, Milano: Vita e Pensiero.
Brosgol, V. (2013), Anya e il suo fantasma, Milano: Bao Publishing.
Brambilla, L., Rizzo, M. & Seveso, G. (2021), “Dal fumetto al grande schermo: modelli educativi e super-eroine della Marvel”, in Ricerche di Pedagogia e Didattica, vol. 16, n. 3, pp. 19-37.
Butler, J. (1990), Gender trouble: feminism and the subversion of identity, New York: Routledge.
Corbi, E. (2018), “Correva l’anno 1968...”, in Civitas Educationis, vol. 7, n. 2, pp. 11-14.
Id. & Sarracino, V. (2004), Scuola e politiche educative in Italia dall’Unità ad oggi, Napoli: Liguori.
Dal Corso, M. & Volpari, D. (2015), Amelia che sapeva volare, Torino: EDT.
De Serio, B. (a cura di) (2012), Cura e formazione nella storia delle donne. Madri, maestre, educatrici, Bari: Progedit.
Ead. (2015), Scrittrici d’infanzia: dai libri per bambini ai romanzi per giovinette, Bari: Progedit.
Dello Preite, F. (a cura di) (2019), Femminicidio e violenza di genere e globalizzazione, Lecce: Pensa MultiMedia.
Faeti, A. (1995), I diamanti in cantina. Come leggere la letteratura per ragazzi, Milano: Bompiani.
Forni, D. (2021), “From Biblioteca dei miei ragazzi to Gl’Istrici. Salani’s popular series of books for children”, in Ricerche di Pedagogia e Didattica, n. 16, 3, 2021, pp. 59-71.
Ead. (2022), Raccontare il genere. Nuovi modelli identitari nell’albo illustrato, Milano: Unicopli.
Garnier, J. & Fléchais (2022), Le guerriere della valle, Latina: Tunué.
Gianini Belotti, E. (1973), Dalla parte delle bambine, Milano: Feltrinelli.
Hamelin (a cura di) (2011), I libri per ragazzi che hanno fatto l’Italia, Milano: Hamelin.
Hirozane, S. (2022), Japanese Gender Trouble in Revolutionary France: Ikeda Riyoko’s Shōjo Manga the Rose of Versailles, MA Thesis, Portland State University.
Ikeda, R. (2020), Le rose di Versailles, Milano: Edizioni BD.
Lepri, C. (2016), “Itinerari di formazione al femminile: l’editoria per l’infanzia italiana attraverso i contributi di Donatella Ziliotto e di Rosellina Archinto”, in G.
Ríos Guardiola, B. Hernández González & E. Esteban Bernabé (ed.), Mujeres
de letras pioneras: en el arte, el ensayismo y la educación, Murcia: Gobierno de la Región de Murcia, Consejería de Educación y Cultura, pp. 331-337.
Lindgren, A. (1945/2017), Pippi Calzelunghe, Milano: Salani.
Marone, F. (2006), Emozioni e affetti nel processo formativo, Pisa: ETS.
Ead. (2012), Che genere di cittadinanza? Percorsi di educazione ed emancipazione femminile tra passato, presente e futuro, Napoli: Liguori.
McCloud, S. (1993), Understanding Comics, New York: HarperPerennial.
Monden, M. (2015), “Shōjo Manga Research: The Legacy of Women Critics and Their Gender-Based Approach”, Comics Forum, https://comicsforum.
org/2015/03/10/shojo-manga-research-the-legacy-of-women-critics-and-their-gender-based-approach-by-masafumi-monden/, access January 15, 2023.
Pearson, L. (2014), Hilda e il troll, Milano: Bao Publishing.
Petricelli, A. & Riccardi, S. (2020), Per sempre, Roma: Tunué.
Pitzorno, B. (2002), “Una scandalosa monella”, Repubblica, https://ricerca.repubblica.it/repubblica/archivio/repubblica/2002/01/29/una-scandalosa-monella.html, access January 15, 2023.
Radice, T. & Stefano, T. (2017/2020), Viola Giramondo, Milano: Bao Publishing.
Ead. & Turconi, S. (2018), Tosca dei boschi, Milano: Bao Publishing.
Ridley, P. (1989/2008), Dakota delle bianche dimore, Milano: Salani.
Sarracino, V. (2011), Pedagogia e educazione sociale. Fondamenti, processi, strumenti, Pisa: ETS.
Satrapi, M. (2000/2007), Persepolis, Milano: Rizzoli.
Sirignano, F.M. & Maddalena, S. (2012), La pedagogia autobiografica. Riflessi e percorsi formativi. Lecce: Pensa MultiMedia.
Stevenson, N. (2016), Nimona, Milano: Bao Publishing.
Trisciuzzi, M.T. (2017), “Questioni di genere. Riflessioni sul tema tra letteratura per l’infanzia e albi illustrati”, in A.G. Lopez (a cura di), Decostruire l’immaginario femminile. Percorsi educativi per vecchie e nuove forme di condizionamento culturale, Pisa: ETS, pp. 71-92.
Ead. (2018), Ritratti di famiglia. Immagini e rappresentazioni nella storia della letteratura per l’infanzia, Pisa: ETS.
Ead. (2020), “Nuovi alfabeti familiari. La Family Story attraverso i picturebooks”, in Ead. (a cura di), Frontiere. Nuovi orizzonti della Letteratura per l’infanzia, Pisa: ETS, pp. 57-90.
Tunué (2023), Ariel, https://www.tunue.com/ariel/, access January 15, 2023.
Turin, A. & Bosna, N. (1975/2016), Rosaconfetto, Milano: Motta Junior.
Ulivieri, S. (a cura di) (1992), Educazione e ruolo femminile, Firenze: La Nuova Italia.
Ead. (1995), Educare al femminile, Pisa: ETS.
Ead. (2009), “Questioni di genere... Crescere bambine nell’Italia che cambia”, in Liber, n. 82, pp. 17-21.
Wang, J. (2021), Stargazing, Milano: Bao Publishing.
Ziliotto, D. (1987), “Generazione Bibi, generazione Pippi”, in F. Lazzarato &
D. Ziliotto (a cura di), Bimbe, donne e bambine. Protagoniste bambine nei libri per l’infanzia, Roma: Artemide edizioni, pp. 23-35.
Refback
- Non ci sono refbacks, per ora.
Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757
