Bildung ‘dialettale’, filosofia interculturale ed educazione cosmopolitica

Stefano Oliverio

Abstract


Abstract

In the present paper, after discussing some tenets of Gianni Vattimo on Bildung in the epoch of the liberation of differences and ‘dialects,’ the idea of ‘cosmopolitan’ Bildung is put forward. Against the backdrop of Raúl Fornet-Betancourt’s hermeneutics-oriented theories on intercultural dialogue, it is shown how a genuine dialogue among cultures cannot settle for the mere coexistence of ‘dialects’ that have their say, but should be directed towards the building of horizons of universality, although the universality pursued should not be that of the ‘concept,’ but that of ‘comprehension.’ Matthew Lipman’s community of philosophical inquiry is, finally, indicated as the educational device that can promote among students a cosmopolitan dialogue, animated by hermeneutical intelligence and thriving on a ‘hermeneutics of strangers’ and ‘cultural disobedience.’

 

Riassunto

Nel presente saggio si avanza l’idea di una Bildung ‘cosmopolitica’, dopo aver discusso alcune idee di Gianni Vattimo sulla Bildung nell’epoca della liberazione delle differenze e dei ‘dialetti’. Sullo sfondo delle teorie (ermeneuticamente orientate) di Raúl Fornet-Betancourt sul dialogo interculturale, si mostra come un dialogo autentico fra culture non possa accontentarsi della mera co-esistenza di diversi ‘dialetti’ che prendono la parola, ma dovrebbe essere piuttosto indirizzato alla costruzione di orizzonti di universalità (benché l’universalità da perseguire non sia quella del ‘concetto’ ma quella della ‘comprensione’). La comunità di ricerca filosofica di Matthew Lipman è, infine, indicata come il dispositivo pedagogico che può promuovere tra gli studenti un dialogo cosmopolitico, animato da intelligenza ermeneutica e prosperante grazie a una ‘ermeneutica degli stranieri’ e alla ‘disobbedienza culturale’.


Keywords


community of philosophical inquiry; postmodern Bildung; intercultural dialogue; hermeneutics

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Arendt, H. (1989), Lectures on Kant’s Political Philosophy, Chicago: University of Chicago Press.

Bauman, Z. (2002[2000]), Il disagio della postmodernità, Milano: Bruno Mondadori.

Biesta, G.J.J. (2006), Beyond learning. Democratic education for a human future, Boulder and London: Paradigm Publishers.

Cambi, F. (2006), Incontro e dialogo. Prospettive della pedagogia interculturale, Roma: Carocci Editore.

Delanty, G. (2006), “The Cosmopolitan Imagination: Critical Cosmopolitanism and Social Theory”, in The British Journal of Sociology, vol. 57, n. 1, pp.

-47.

Dewey, J. (1925), Experience and Nature, in The Later Works of John Dewey, 1925-1953, vol. 1, a cura di J.A. Boydston, Carbondale: Southern Illinois

University Press, 1981.

Fornet-Betancourt, R. (1998a), “Einführung. Lernen zu philosophieren ausgehend vom Kontext des Dialogs der Kulturen”, in Id. (hrsg.), Unterwegs zur interkulturellen Philosophie, Frankfurt am Main: IKO Verlag, pp. 8-19.

Id. (1998b), “Philosophische Voraussetzungen des interkulturellen Dialogs”, in Id. (hrsg.), Unterwegs zur interkulturellen Philosophie, Frankfurt am Main: IKO

Verlag, pp. 148-166.

Id. (2001), “Einführung”, in Id. (hrsg.), Kulturen zwischen Tradition und Innovation, Frankfurt am Main: IKO Verlag, pp. 19-29.

Id. (2012), “Herméneutica y politica de extranjeros. Una contribución filosófica en torno al desafio planteado por la convivencia en las sociedades multiculturales”, in Civitas educationis. Education, Politics and Culture, vol. 1, n. 2, pp. 41-54.

Gadamer, H.-G. (1994[1960]), Verità e metodo, trad. e cura di G. Vattimo, Milano: Bompiani.

Glaser, J. (1998), “Thinking Together: Arendt’s Visiting Imagination and Nussbaum’s Judicial Spectatorship as Models for a Community of Inquiry”, in

Thinking: The Journal of Philosophy for Children, vol. 14, n. 1, pp. 17-23. Hansen, D.T. (2011), The Teacher and the World. A Study of Cosmopolitanism as Education, London and New York: Routledge.

Hinkelammert, F.J. (1997), “El huracán de la globalización: la exclusión y la destrucción del medio ambiente vistos desde la teoria de la dependencia”, in Pasos, n. 69, pp. 21-27.

Kallen, H. (1970[1915]), “Democracy versus the Melting Pot”, in Id., Culture and Democracy in the United States, New York: Arno Press & The New York

Times, pp. 67-125.

Id. (1970[1916], “A Meaning of Americanism”, in Id., Culture and Democracy in the United States, New York: Arno Press & The New York Times, pp. 44-66.

Kennedy, D. (1990), “Hans-Georg Gadamer’s Dialectic of Dialogue and the Epistemology of the Community of Inquiry”, in Analytic Teaching, vol. 11, n. 1,

pp. 43-51.

Id. (1997), “The Five Communities”, in Inquiry: Critical Thinking across Disciplines, vol. 16, n. 4, pp. 66-86.

Id. (2004a), “Communal Philosophical Dialogue and the Intersubject”, in International Journal of Applied Philosophy, vol. 18, n. 2, pp. 201-216.

Id. (2004b), “The Role of a Facilitator in a Community of Philosophical Inquiry”, in Metaphilosophy, vol. 35, n. 4, pp. 744-765.

Id. (2011), “After Socrates: Community of Philosophical Inquiry and the New World Order”, in J.L. Kincheloe, R. Hewitt (eds.), Whatever Happened to Soul? The Eradication of Philosophy from Colleges of Education, New York: Peter Lang.

Lingis, A. (1994), The Community of Those Who Have Nothing in Common, Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

Lipman, M. (2003), Thinking in education, 2nd Edition, Cambridge: Cambridge University Press.

Manno, D. (2014), “Dal contatto all’incontro. Educare al cosmopolitismo nel tempo della Rete”, in Civitas educationis. Education, Politics and Culture, vol. 3, n. 2, pp. 109-125.

Oliverio, S. (2010), in “L’inclusione interculturale come frontiera educativa”, in M. Striano (a cura di), Pratiche educative per l’inclusione sociale, Milano: FrancoAngeli, pp. 52-79.

Pinto Minerva, F. (2002), L’intercultura, Roma-Bari: Laterza.

Portera, A. (2006), Pedagogia e pedagogia interculturale. Interventi nella scuola, Trento: Erickson.

Id. (2013), Manuale di pedagogia interculturale, Roma-Bari: Laterza.

Sharp, A.M. (2006), “The Face of the Other”, in Thinking: the Journal of Philosophy for Children, vol. 18, n. 2, pp. 43-47.

Ead. (2007), “Let’s go visiting: learning judgment-making in classroom community of inquiry”, in Gifted Education International, vol. 23, n. 3, pp 301-312.

Taylor, Ch., & Habermas, J. (1998), Multiculturalismo. Lotte per il riconoscimento, Milano: Feltrinelli.

Vattimo, G. (2000), La società trasparente, II edizione, Milano: Garzanti.

Id. (2009), Addio alla verità, Roma: Meltemi.

Id. (2012), Della realtà. Fini della filosofia, Milano: Garzanti.

Zoletto, D. (2012), Dall’intercultura ai contesti eterogenei. Presupposti teorici e ambiti di ricerca pedagogica, Milano: FrancoAngeli.


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757