Dialogue as a Means to Knowledge and Freedom. Pedagogical Suggestions for an Education Towards Democracy

Patricia Delgado Granados, Fabrizio Manuel Sirignano

Abstract


Abstract: The essay focuses on the analysis of the ‘educational fact’ through an hermeneutic that develops world’s comprehension and interpretation in learners, improving the dialogic interaction between theory and practice. Underlining the connections with the pedagogical knowledge, it emerges the emancipatory and transformative peculiarity of hermeneutics which, by improving the dialogue, stands today as a tool for education to a more democratic and intercultural citizenship.

Riassunto: Il saggio focalizza l’attenzione sull’analisi del fatto educativo attraverso un’ermeneutica orientata a sviluppare negli educandi forme di comprensione e interpretazione del mondo, favorendo così l’interazione
dialogica fra teoria e prassi. Evidenziando le connessioni con il sapere pedagogico, viene messo in luce il carattere emancipativo e trasformativo dell’ermeneutica che, favorendo il dialogo, si pone oggi come strumento per
l’educazione alla cittadinanza democratica ed interculturale.
Parole chiave: Ermeneutica, dialogo, cittadinanza.


Keywords


hermeneutics; dialogue; citizenship

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757