Universidad Maya y procesos de paz en Guatemala: la formación superior y la investigación maya para la democracia
Abstract
Abstract: This article intends to provide a view on the ongoing process which is leading to the stable creation of a Mayan University in Guatemala, its contribution to the democratization of the country and the legitimacy
of the knowledge system of the Maya Community. The Peace Accords of 1996, which sanctioned the end of the internal armed conflict lasted more than 36 years, established the creation of the Mayan University in order to promote the identity and rights of the indigenous population through higher education. After explaining briefly the data about opportunities for Indigenous people to access higher education, this paper proposes the analysis of national and international legal framework that supports the creation of the University and the
main results obtained by the indigenous organizations involved in this process. The analysis continues with the definition of key concepts that describe the theoretical and methodological framework of the Mayan research: on
one hand, it allows to nurture the educational activities of the University and, on the other, it allows Mayan People to exercise the right to discover and use their cognitive millennial heritage and to share it with the rest of the world to recover the mutilated dignity. The paper ends with the presentation of a research carried out in the Municipality of Sololá, which shared experience between the UNESCO Chair in Human Development and Culture of Peace of the University of Florence and the Research Centre of the Mayan University, in the frame of project ‘Florence and the Tuscany for Mayan University’.
Riassunto: Il presente articolo vuole illustrare il processo, tutt’ora in corso, di istituzione di una Università Maya in Guatemala, e sottolineare il valore dell’operazione per la democratizzazione del paese e per la legittimazione del complesso sistema di conoscenze del Popolo Maya guatemalteco. Negli Accordi di Pace del 1996, che sancirono la fine del conflitto armato interno durato oltre 36 anni, venne stabilita la creazione dell’Università Maya al fine di promuovere l’identità e i diritti della popolazione indigena, attraverso l’educazione superiore. Nel contributo, dopo aver illustrato brevemente i dati che descrivono le opportunità di accesso all’educazione superiore da parte della popolazione indigena, viene proposta l’analisi del quadro giuridico nazionale ed internazionale che sostiene la creazione della Università e i principali risultati ottenuti dalle organizzazioni indigene coinvolte in questo processo. La riflessione prosegue con la definizione dei principali concetti che caratterizzano il quadro teorico-metodologico della ricerca maya: una ricerca che permette, da un lato di alimentare le attività educative dell’Università e dall’altro può consentire al Popolo Maya di esercitare il diritto di conoscere e utilizzare il proprio patrimonio conoscitivo millenario e di condividerlo con il resto del mondo per recuperare la dignità mutilata. Il lavoro si chiude con la presentazione di una ricerca realizzata nel Municipio di Sololá, quale esperienza condivisa tra la Cattedra Unesco dell’Università di Firenze ed il Centro di Ricerca dell’Università Maya, nel quadro del progetto ‘Firenze e la Toscana per l’Università Maya’.
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