Criticità e possibilità dell’insegnamento scolastico della religione in Italia

Andrea Avellino

Abstract


The essay aims to review the fundamental stages of the historical development of Catholic religious teaching in Italian state schools since its consecration with the signing of the Lateran Pacts. By placing it in the context of the contemporary Italian political debate, we will try to highlight its inherent critical issues and to outline which characteristics of this teaching (confessionality of the discipline and legal status of its teachers) are most opposed by fronts of extreme reform of this teaching. Finally, there will be a cautious approach to the reform proposal based on various possibilities, ranging from the complete replacement of religious teaching as it is configured to a milder reform of only a few aspects of it.

Riassunto: Il saggio si propone di rivedere le tappe fondamentali dello sviluppo storico dell’insegnamento religioso cattolico nelle scuole statali italiane sin dalla sua consacrazione con la firma dei Patti Lateranensi. Inserendolo nel contesto del dibattito politico italiano contemporaneo si cercherà di metterne in luce le criticità intrinseche e di delineare quali caratteristiche di questo insegnamento (confessionalità della disciplina e statuto giuridico dei suoi insegnanti) sono maggiormente osteggiate da fronti di riforma estrema di questo insegnamento. Infine, si troverà un cauto tentativo di proposta di riforma basato su diverse possibilità, che spaziano dalla sostituzione integrale dell’insegnamento religioso così per come è configurato a una più mite riforma solo di alcuni suoi aspetti.


Keywords


School, religion, school law, reform.

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