Bildung ou benchmarking. Dynamiques des universités en Europe

Jan Spurk

Abstract


Abstract: Over the last decades incessant reforms all over Europe have been reformatting the University systems. Guided by the strategy of benchmarking the reforms have aimed at turning these venerable old institutions into competitors in the global market of knowledge. The actors within universities – professors, researchers and students but the administration staff as well – are experiencing a very unsatisfactory situation. What is the meaning of this development of the University systems? Are they going in the right direction? And what about the University as a civitas educationis? Should we re-orient ourselves towards the ideal of the Bildung? 

Riassunto: Le incessanti riforme universitarie in Europa negli ultimi decenni hanno profondamente riformattato le università. Guidate dalla strategia del benchmarking, queste riforme hanno voluto fare di queste vecchie
istituzioni dei competitor nel mercato internazionale del sapere e della conoscenza. Gli attori nelle università – i docenti-ricercatori, gli studenti ma anche il personale tecnico-amministrativo – si trovano in una situazione
molto insoddisfacente. Qual è il senso di questa evoluzione delle università? Vanno nella giusta direzione? E rispetto all’università come ‘civitas educationis’? Ci si deve riorientare verso l’ideale della Bildung?


Keywords


bildung; university reforms; public space

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757