Il dialogo e il partenariato educativo:prospettive teoriche e pratiche

Daniel Mara

Abstract


Abstract: In this paper we present some reflections and experiences carried out in the context of sciences of education. In the first part, it is stressed the role of dialogue in education and are presented consequences of the unproductive educational system in Romania. The shortcomings of the dialogue are among the main causes of the phenomenon of violence in schools and the failure of students in the Romanian school. In the second part are presented the ativities of intervention carried out in a type of action-research project entitled “The role of the Partnership by inclusive education (RPEI)”. This project involved academics from the Educational Sciences Departmet of the University Lucian Blaga of Sibiu, middle school teachers where they carry out research and
training educators from Learn & Vision Association from Cluj-Napoca and students from various faculties who wants to have an experience of action research in education. The partnership between educational institutions
should be seen as a key factor not only to support the development of institutions, but for explicit request of the active participation of all.

Riassunto: In questo articolo presentiamo alcune riflessioni ed esperienze svolte nell’ambito delle scienze dell’educazione. Nella prima parte è sottolineato il ruolo del dialogo in ambito educativo e sono presentate le conseguenze del dialogo deficitario nel sistema scolastico romeno. Le carenze del dialogo sono tra le cause principali del fenomeno della violenza nelle scuole e del fallimento degli studenti nella scuola romena. Nella seconda parte sono presentate le attività di intervento svolte in un progetto di tipo ricerca-azione intitolato “Il
ruolo del parteneriato nell’educazione inclusiva (RPEI)”. In questo progetto sono coinvolti docenti universitari del Dipartimento di Scienze dl’Educazione dell’Università Lucian Blaga di Sibiu, insegnanti delle scuole medie dove si svolgono attività di ricerca e di formazione, pedagogisti dell’Associazione Learn&Vision Cluj-Napoca e studenti di varie facoltà che vogliono vivere un’esperienza di ricerca-azione nell’ambito educativo. Il partenariato tra le istituzioni educative dovrebbe essere visto come un fattore fondamentale non solo per sostenere lo sviluppo delle istituzioni, ma per la richiesta esplicita di partecipazione attiva di tutte le parti interessate.


Keywords


communication; development; learning

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757