‘Principio di nazionalità’ e cosmopolitismo pedagogico come ‘umanesimo alieno’
Abstract
Against the backdrop of the contemporary interest in the question of cosmopolitanism in the international debate in educational philosophy and theory, this paper shows that educational pragmatism – both in its classic representatives and its present-day inflections – offers a significant theoretical option in order to think of a cosmopolitanism which holds together the human needs for rootedness and for an opening up of oneself to human diversity. In particular, through the re-reading of some texts of Dewey and Mead an argument in favour of the inextricable bond between national-mindedness (as opposed to nationalistic sovereignism) and cosmopolitan-mindedness is presented and the idea of “alien humanism” is proposed, which relies upon processes of building identity through differences. It is this integrated device which should underpin the educational commitment to a reconstruction of democracy, by countering both populist regression and the trend towards globalist neoliberalism.
Riassunto: Sullo sfondo della contemporanea ripresa di interesse per il tema del cosmopolitismo nel dibattito internazionale di teoria e filosofia dell’educazione, il contributo mostra come il pragmatismo pedagogico – sia nei suoi maestri classici sia nelle sue declinazioni contemporanee – offra un’opzione teorica significativa per pensare un cosmopolitismo che tenga insieme l’esigenza di prendere sul serio il bisogno umano di radicamento e quella di aprirsi all’umana diversità. In particolare, attraverso la rilettura di alcuni testi di Dewey e Mead, si argomenta in favore del nesso inestricabile di disposizione mentale nazionale (in quanto opposta al sovranismo nazionalistico) e disposizione mentale cosmopolitica e si avanza l’idea di un ‘umanesimo alieno’ che vive attraverso processi di costruzione di identità attraverso le differenze. È questo congegno integrato che deve reggere l’impegno educativo di ricostruzione della democrazia, contrapponendosi tanto alla grande regressione populista quanto alle derive del neoliberismo globalista.
Keywords
Full Text
PDFRiferimenti bibliografici
Appiah, A.K. (2006), Cosmopolitanism. Ethics in a World of Strangers, New York: W.W. Norton.
Arendt, H. (1990), Teoria del giudizio politico, Genova: il melangolo.
Baggio, G. (2015), La mente bio-sociale. Filosofia e psicologia in G.H. Mead, Pisa: ETS.
Bauman, Z. (2002), Il disagio della postmodernità, Milano: Bruno Mondadori.
Beck, U. (2003), La società cosmopolitica. Prospettive dell’epoca post-nazionale, Bologna: il Mulino.
Id. (2005), Lo sguardo cosmopolita, Roma: Carocci.
Id. & Grande, E. (2007), Cosmopolitan Europe, Cambridge (UK): Polity Press. Kindle edition.
Cambi F. (2006), Incontro e dialogo. Prospettive della pedagogia interculturale, Roma: Carocci.
Dewey, J. (1969-1991). The Collected Works (1882–1953), edited by J.A. Boydston, 37 vols, Carbondale: Southern Illinois University Press.
Fabbri, M. (2019), Pedagogia della crisi e crisi della pedagogia, Brescia: Scholé.
Geiselberger, H. (ed.) (2017), The Great Regression, Cambridge: Polity Press. Kindle edition.
Goodhart, D. (2017), The Road to Somewhere: The Populist Revolt and the Future of Politics, London: Hurst & Co Ltd. Kindle edition.
Hansen, D.T. (2009), “Dewey and Cosmopolitanism”, in A.G. Rud, J. Garrison & L. Stone (eds.), John Dewey at 150. Reflections for a New Century, West Lafayette, IN: Purdue University Press, pp. 104-116.
Id. (2010), “Cosmopolitanism and Education: A View from the Ground”, in Teachers College Record, Vol. 112, n. 1, pp. 1-30.
Id. (2011), The Teacher and the World. A Study of Cosmopolitanism as Education, London and New York: Routledge.
Kallen, H. (1970[1915]), “Democracy versus the Melting Pot”, in Id., Culture and Democracy in the United States, New York: Arno Press & The New York Times, pp. 67-125.
Manno, D. (2017), “L’educazione al cosmopolitismo nella Comunità di Ricerca Filosofica: imparare ad abitare gli spazi intermedi”, in Educational Reflective Practices, n. 2, pp. 86-106.
McAlhany J. (2014), “Crumbs, Thieves, and Relics: Translation and Alien Humanism”, Educational Theory, vol. 64, n. 5, pp. 439-461.
Mead, G.H. (1929), “National-mindedness and International-mindedness”, in International Journal of Ethics, vol. 39, n. 4, pp. 385-407.
Id. (2008[1915]), “The Psychological Basis for Internationalism”, in M.J. Deegan, Self, War & Society, George Herbert Mead’s Macrosociology, New Brunswick and London: Transaction Publishers, pp. 62-71.
Oliverio, S. (2013), “La risposta di Dewey all’americanizzazione dell’anima. Educazione, comunità-di-ricerca e nuovo individualismo”, in E. Frauenfelder, M. Striano & S. Oliverio (a cura di), Il pensiero di John Dewey tra psicologia, filosofia, pedagogia. Prospettive interdisciplinari, Napoli: Fridericiana Editrice Universitaria, pp. 313-345.
Popkewitz, Th. S. (2008), Cosmopolitanism and the Age of School Reform. Science, Education, and Making Society by Making the Child, New York and London: Routledge.
Rizvi, F. (2009), “Towards Cosmopolitan Learning”, in Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, vol. 30, n. 3, pp. 253-268.
Rorty, R. (1994a), “Antirappresentazionalismo, etnocentrismo e liberalismo”, in Id., Scritti filosofici I, Roma-Bari: Laterza, pp. 3-25.
Id. (1994b), “Sull’etnocentrismo: una risposta Clifford Geerts”, in Id., Scritti filosofici I, Roma-Bari: Laterza, pp. 273-283.
Id. (1994c), “Cosmopolitismo senza emancipazione: una risposta a Jean-François Lyotard”, in Id., Scritti filosofici I, Roma-Bari: Laterza, pp. 285-299.
Schön, D.A. (1973), Beyond the Stable State, New York: The Norton Library.
Schumann, C. (2018), “Cosmopolitanism and Globalization in Education”, in P. Smeyers (ed.), International Handbook of Philosophy of Education, Volume 2, Berlino: Springer, pp. 821-831.
Tobeña, A. (2016), La pasión secesionista. Psicobiologia del independentismo, Barcelona: EdLibros.
Waks, L.J. (2009), “Inquiry, Agency, and Art: John Dewey’s Contribution to Pragmatic Cosmopolitanism”, in A.G. Rud, J. Garrison & L. Stone (eds.), John Dewey at 150. Reflections for a New Century, West Lafayette, IN: Purdue University Press, pp. 96-103.
Refback
- Non ci sono refbacks, per ora.
Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757