‘Principio di nazionalità’ e cosmopolitismo pedagogico come ‘umanesimo alieno’

Stefano Oliverio

Abstract


Against the backdrop of the contemporary interest in the question of cosmopolitanism in the international debate in educational philosophy and theory, this paper shows that educational pragmatism – both in its classic representatives and its present-day inflections – offers a significant theoretical option in order to think of a cosmopolitanism which holds together the human needs for rootedness and for an opening up of oneself to human diversity. In particular, through the re-reading of some texts of Dewey and Mead an argument in favour of the inextricable bond between national-mindedness (as opposed to nationalistic sovereignism) and cosmopolitan-mindedness is presented and the idea of “alien humanism” is proposed, which relies upon processes of building identity through differences. It is this integrated device which should underpin the educational commitment to a reconstruction of democracy, by countering both populist regression and the trend towards globalist neoliberalism.

Riassunto: Sullo sfondo della contemporanea ripresa di interesse per il tema del cosmopolitismo nel dibattito internazionale di teoria e filosofia dell’educazione, il contributo mostra come il pragmatismo pedagogico – sia nei suoi maestri classici sia nelle sue declinazioni contemporanee – offra un’opzione teorica significativa per pensare un cosmopolitismo che tenga insieme l’esigenza di prendere sul serio il bisogno umano di radicamento e quella di aprirsi all’umana diversità. In particolare, attraverso la rilettura di alcuni testi di Dewey e Mead, si argomenta in favore del nesso inestricabile di disposizione mentale nazionale (in quanto opposta al sovranismo nazionalistico) e disposizione mentale cosmopolitica e si avanza l’idea di un ‘umanesimo alieno’ che vive attraverso processi di costruzione di identità attraverso le differenze. È questo congegno integrato che deve reggere l’impegno educativo di ricostruzione della democrazia, contrapponendosi tanto alla grande regressione populista quanto alle derive del neoliberismo globalista.


Keywords


National and cosmopolitan education; globalization in education; double liberalism; John Dewey; George Herbert Mead.

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