Filosofia ed educazione nel pensiero di John Dewey

Maura Striano

Abstract


The interpretation that Dewey offers of the relationship between philosophy and education is based on the vision that the American thinker has of philosophy, whose most explicit ‘manifesto’ is Reconstruction in Philosophy. This interpretation, which condenses and integrates a plurality of interpretative lines, was built over time, on a path that goes from his Early Works to the Later Works that require to be analyzed in sequence to highlight critical junctions: in these junctions philosophy has an experiential, educational, cultural and social role, which has profound pedagogical implications.

Riassunto: L’interpretazione che Dewey offre della relazione intercorrente tra filosofia ed educazione si basa sulla visione che il pensatore americano ha della filosofia, il cui ‘manifesto’ più esplicito è Reconstruction in Philosophy. Questa interpretazione, che condensa e integra una pluralità di linee interpretative, si costruisce nel tempo, in un percorso che va dagli Early Works ai Later Works, i quali richiedono di essere analizzati in sequenza per evidenziare gli snodi critici attraverso cui alla filosofia viene assegnato un ruolo esperienziale, educativo, culturale e sociale, con profonde implicazioni di ordine pedagogico.


Keywords


philosophical studies; educational processes; social development

Full Text

PDF

Riferimenti bibliografici


Dewey, J. (1969-1991), The Collected Works (1882-1953), edited by J.A. Boydston, 37 voll., Carbondale-Edwardsville: Southern Illinois University Press.

Dewey, J. (2012), Unmodern Philosophy and Modern Philosophy, edited by Ph. Deen, Carbondale-Edwardsville: Southern Illinois University Press.

Frodeman, R. (2013), “Philosophy dedisciplined”, in Synthese, vol. 190, n. 11, pp. 1917-1936.

Kitcher, P. (2017), “Dewey’s Conception of Philosophy”, in S. Fesmire (ed.), The Oxford Handbook of Dewey, DOI 10.1093/oxfordhb/9780190491192.013.1.

Santoro, D.A. & Wilson, T.S. (eds.) (2015), “Philosophy pursued through empirical research”, in Studies in Philosophy and Education [Special issue], vol. 34, n. 2, pp. 115-122.

Suchodolski, B. (1979), “Philosophy and Education”, in International Review of Education, vol. 25, n. 2-3, pp. 347-366.

Westbrook, R. (1991), John Dewey and American Democracy, Ithaca-London: Cornell University Press [trad. it. John Dewey e la democrazia americana, Roma: Armando, 2011].


Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757