Transizione professionali e transazioni identitarie: dal ritorno in formazione al ritorno a lavoro
Abstract
The paper focuses on two closely connected types of professional transition – the return to training and the return to work – and the effects that they have on the identity building dynamics of practitioners in educational, health and social work who have decided to attend University to obtain their master’s thesis. This decision is connected with the aim of securing a professional qualification, promotion or re-orientation. In particular, the paper considers the periods of training and of return to work as two transitional forms that are related to destabilizations, in which new resources have to be developed.
Riassunto: L’articolo si interessa agli effetti che due tipi di transizioni professionali strettamente interconnesse – il ritorno in formazione e il ritorno a lavoro – hanno sulle dinamiche identitarie dei professionisti dei mondi dell’insegnamento, della formazione, del lavoro sociale o della salute, che hanno scelto di iscriversi all’Università per conseguire una laurea magistrale in relazione agli enjeux di qualificazione, promozione o ri-orientamento professionale. In particolare, il contributo considera il tempo della formazione e poi il tempo del ritorno al lavoro come due forme di transizione portatrici di destabilizzazioni, nelle quali nuove risorse devono essere costruite.
Keywords
Full Text
PDFRiferimenti bibliografici
Balleux, A. & Perez-Roux, T. (eds.) (2011), “Transitions professionnelles et recompositions identitaires”, in Recherches en éducation, vol. VI, n. 11, pp. 5-129.
Balleux, A. & Perez-Roux, T. (2013), “Autour des mots de la formation: «transitions professionnelles»”, in Recherche et formation, n. 74, pp. 101-114.
Bourgeois, E. (2003), “L’adulte, un être en développement”, in Sciences humaines. Hors-série, n. 40, pp. 56-59.
Bourgeois, E. (2009), “Apprentissage et transformation du sujet en formation”, in J.-M. Barbier, É. Bourgeois, G. Lachapelle & J.-C. Ruano-Borbalan (eds.), Encyclopédie de la formation, Paris: PUF, pp. 31-69.
Dubar, C. (1992), “Formes identitaires et socialisation professionnelle”, in Revue Française de Sociologie, vol. 33, n. 4, pp. 505-529.
Dupuy, R. & Le Blanc, A. (2001), “Enjeux axiologiques et activités de personnalisation dans les transitions professionnelles”, in Connexions, vol. 76, n. 2, pp. 61-79.
Hinault, A.-C. & Mazade, O. (eds.) (2014), “Les identités professionnelles à l’épreuve des transitions”, in Sociologies pratiques, n. 28, pp. 15-97.
Kaddouri, M. (2006), “Dynamiques identitaires et rapports à la formation”, in J-M. Barbier., E. Bourgeois., G. de Villers & M. Kaddouri (eds.), Construc tions identitaires et mobilisation des sujets en formation, Paris: L’Harmattan, pp. 121-145.
Kaddouri, M., Lespessailles, C., Maillebouis, M. & Vasconcellos, M. (eds.) (2008), La question identitaire dans le travail et la formation, Paris: L’Harmattan.
Megemont, J-L. & Baubion-Broye, A. (2001), “Dynamiques identitaires et représentations de soi dans une phase de transition professionnelle et person nelle”, in Connexions, vol. 76, n. 2, pp.15-28.
Perez-Roux, T. (2011), “Changer de métier pour devenir enseignant : transitions professionnelles et dynamiques identitaires”, in Recherches en éducation, vol. 6, n. 11, pp. 39-54.
Perez-Roux, T. & Balleux, A. (eds.) (2014a), “Transitions professionnelles désiréescontraintes : quelles dynamiques identitaires des acteurs à l’épreuve des contextes?”, in L’orientation Scolaire et Professionnelle, vol. 43, n 4.
Perez-Roux, T. & Balleux, A. (eds.) (2014b), Mutations dans l’enseignement et la formation : brouillages identitaires et stratégies d’acteurs, Paris: L’Harmattan.
Refback
- Non ci sono refbacks, per ora.
Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757