Disagio e dispersione scolastica in Valle d’Aosta. Una ricerca sul campo

Francesca Bracci, Teresa Grange

Abstract


This article presents the path and the main findings of a research aimed at analyzing: (1) the conditions and the risk factors that contribute to determine situations of school-related stress in a group of students of first level secondary school; (2) the meanings that twenty-eight early leavers from education and training attribute to the abandonment experience and the types of paths of school dropout that they experienced. A set of tools and devices was adopted including ethnographic surveys and techniques of self-narrative data collection, facilitation sessions and reflective laboratories, supervision groups and evaluation methods. The experience is a segment of a broader research on school dropout and training success, carried out by University and School Superintendence of the Aosta Valley Region.

 

Riassunto: L’articolo presenta il percorso e i principali risultati di una ricerca interessata ad analizzare: (1) le condizioni che prevengono e i fattori di rischio che concorrono a determinare situazioni di disagio in un gruppo di studenti di scuola secondaria di primo grado; (2) i significati che ventotto early leaver from education and training attribuiscono all’esperienza di abbandono scolastico e le tipologie di percorsi di dispersione scolastica vissuti. Sono state adottate metodologie sia qualitative sia quantitative, comprendenti rilevazioni etnografiche e tecniche di raccolta di dati auto-narrativi, piani di azione e dispositivi valutativi. L’esperienza costituisce un segmento della ricerca più ampia Dispersione scolastica e successo formativo, realizzata dall’Università e dalla Sovraintendenza agli Studi della Regione Autonoma della Valle d’Aosta.

 

 


Keywords


school-related stress; collaborative research; methodological practices

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Iscrizione al Registro Operatori della Comunicazione R.O.C. n. 10757