Paradossi dell’emancipazione. L’educazione fra illuminismo e dis-incontro

Walter Omar Kohan

Abstract


Abstract: This paper explores emancipation as a philosophical and political demand for education. First, it places that requirement in relation to the main thesis of T. Adorno concerning the relationship between education and emancipation. Next, it problematizes this relationship from the critical and dissonant voice of J. Jacotot presented by J. Rancière in The Ignorant Schoolmaster. Finally, it draws some consequences of the preceding analyzes to renew the dominant modes of considering the relationship between education and emancipation in the field of contemporary philosophy of education.

Riassunto: Questo saggio esplora l’emancipazione come un’esigenza filosofica e politica per l’educazione. In primo luogo, colloca questa esigenza in relazione alla tesi principale di T. Adorno circa il rapporto fra educazione ed emancipazione. In secondo luogo, problematizza questo rapporto a partire dalla voce critica e dissonante di J. Jacotot quale è presentata da J. Rancière ne Il maestro ignorante. Infine, trae alcune conseguenze dalle analisi precedenti per rinnovare i modi dominanti di considerare il rapporto fra educazione ed emancipazione nel campo della contemporanea filosofia dell’educazione.


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