Doing Emancipation Differently: Transgression, Equality and the Politics of Learning

Gert J.J. Biesta

Abstract


Abstract

This paper explores the relationship between education and freedom. Whereas up to the Enlightenment education was mainly for those who were already free, since the Enlightenment education has increasingly been conceived as a process aimed at the realisation of freedom, that is, as emancipation. The author discusses two central assumptions of the modern view of emancipation: 1) that emancipation requires truth about the human condition, and 2) that emancipation is a transition from inequality to equality. Using ideas from Foucault and Rancière, the author outlines a different logic of emancipation and explores implications for emancipatory education, particularly with regard to the role of learning.

Riassunto

Questo articolo esplora la relazione fra educazione e libertà. Se fino all’Illuminismo l’educazione era per lo più destinata a coloro i quali erano già liberi, a partire dall’Illuminismo l’educazione è stata sempre più concepita come un processo che mira alla realizzazione della libertà, cioè come emancipazione. L’autore discute due assunti centrali della concezione moderna di emancipazione: 1) l’emancipazione esige la verità sulla condizione umana, e 2) l’emancipazione è un passaggio dall’ineguaglianza all’uguaglianza. Attraverso le idee di Foucault e Rancière, l’autore delinea una diversa logica dell’emancipazione ed esplora le implicazioni per un’educazione emancipativa, con particolare riferimento al ruolo dell’apprendimento.


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