Il metodo socratico: una proposta per l’educazione contemporanea? L’analisi di Martha Nussbaum

Letizia Terna

Abstract


Dialogue, the central theme of this symposium, is crucial to Martha Nussbaum’s proposal for the benefit of a political and social order that is truly democratic. Through the reinterpretation of the Ancients and in particular of the figure of Socrates, Nussbaum carries out an analysis of the American (and not only American) educational system, recognizing the importance of some capacities for the maintenance of democracy. Among these, the capacity to critically judge oneself and one’s beliefs is essential. Dialogic practice, equal and never definable a priori in its results, is crucial at the educational level, just as important is the figure of Socrates, defined in this essay as a founding meta-educational paradigm.

Riassunto: Il tema del dialogo, centrale in questo simposio, trova un importante riconoscimento nella proposta che Martha Nussbaum avanza a vantaggio di un assetto politico e sociale realmente democratico. Attraverso la rilettura dell’antico, e in particolare della figura di Socrate, la filosofa svolge un’analisi sul sistema educativo americano (e non solo), riconoscendo come sia fondamentale per il mantenimento della democrazia lo sviluppo di alcune capacità, prima fra tutte la capacità di giudicare in modo critico se stessi e le proprie convinzioni. La pratica dialogica, paritetica e mai definibile a priori nei suoi esiti, risulta cruciale a livello educativo, così come importante è il valore di Socrate, definito nel saggio paradigma metaeducativo fondativo.

 


Keywords


dialogue; humanities; democracy; education and politics.

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