Unlocking the potential of nutrition labels: A look at the power of (digital) nudges | Liberare il potenziale delle etichette nutrizionali: Uno sguardo al potere dei nudge (digitali)
Abstract
Nutrition labels on food packages play an important role in influencing consumer behavior since their first emergence. However, past research showed that there are limitations to their effectiveness as some consumers do not benefit from them as much as others. A major reason to that is some consumers struggle to interpret the nutritional information listed on the labels, making it difficult to make healthier food choices. To overcome the limitations, digital nudges are being proposed as a solution, making User Experience (UX) an important field in nutrition labeling as the design of effective digital nudges pass through good usability. Digital nudges, personalized recommendation systems can be leveraged and, affective and cognitive UX design strategies can be employed to make it easier for consumers to understand the nutritional information and make healthier food choices. This paper presents a perspective on nutritional labels by proposing to repurpose them as digital nudges, with examples from the literature to support the idea.
Le etichette nutrizionali sulle confezioni degli alimenti svolgono un ruolo importante nell'influenzare il comportamento dei consumatori fin dalla loro comparsa. Tuttavia, le ricerche condotte in passato hanno dimostrato che la loro efficacia è limitata, in quanto alcuni consumatori non ne beneficiano quanto altri. Uno dei motivi principali è che alcuni consumatori faticano a interpretare le informazioni nutrizionali riportate sulle etichette, rendendo difficile fare scelte alimentari più sane. Per superare queste limitazioni, vengono proposti come soluzione i nudge digitali, che rendono la User Experience (UX) un campo importante per l'etichettatura nutrizionale, in quanto la progettazione di nudge digitali efficaci passa attraverso una buona usabilità. I nudge digitali, i sistemi di raccomandazione personalizzati possono essere sfruttati e le strategie di progettazione UX affettiva e cognitiva possono essere impiegate per facilitare la comprensione delle informazioni nutrizionali da parte dei consumatori e le scelte alimentari più sane. Questo articolo presenta una prospettiva sulle etichette nutrizionali proponendo di riutilizzarle come nudge digitali, con esempi tratti dalla letteratura a sostegno dell'idea.
Keywords
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
Iscrizione al R.O.C. n. 25223
Registro Stampa presso il Tribunale di Napoli, n. 48 del 03.12.2019
R.G. n. 8014/19